Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2008, 11:21
joopy joopy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 1
joopy is on a distinguished road
Unhappy Studieschuld wat nu?

Bij mijn huidige werkgever heb ik mcsa cursus gevolgt.

Heb hier nooit voor getekend.
Cursus was beneden mijn niveau en ik heb niet elke cursusavond gevolgt
Vandaag ontslag genomen, nu willen ze dat ik ga betalen voor de gevolgde cursus. Maar ik heb nooit om deze cursus gevraagt. Wat nu? Ik heb geplaatst wat er in mijn contract staat onder opleidingen. Kunnen ze mij nu hier aan houden?


Dit staat er in het contract.
---------------------------------
Opleidingen
• Indien in het kader van een goed functioneren of vanuit andere voor het bedrijf van belang zijnde motieven cursussen worden gevolgd, op verzoek of met toestemming van de werkgever, geldt hiervoor een vergoeding van honderd procent. Wanneer de studie voortijdig wordt afgebroken, wegens het staken van de cursus dan wel wegens beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de werknemer op diens initiatief, zal deze volledig, of voor zover reeds door werkgever betaald, moeten worden terugbetaald;
• Wanneer de werknemer binnen twee jaar na afronding van de cursus de arbeidsovereenkomst beëindigt zal een evenredig deel worden terugbetaald volgens de formule ((24-x)*y/24,) waarbij x het dienstverband in maanden na afronding van de cursus is en y de totale cursuskosten zijn.

Alvast bedankt.
J.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2008, 12:05
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Dag Joopy,

als ik het deel uit jouw contract lees ben je volgens mij de sigaar. Daar staat dat je ook moet terugbetalen als je op verzoek van de werkgever een cursus volgt . Het gaat dus niet om jouw toestemming of jouw verzoek. Door het tekenen van dit arbeidscontract ben je daar mee accoord gegaan.

Je kunt proberen om een regeling of schikking te treffen, misschien willen ze met goede argumenten van jou accoord gaan. Soms kun je overigens ook de kosten van de cursus door je nieuwe werkgever laten overnemen.

Veel succes.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2008, 15:23
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Jammer maar helaas.
Het is een standaardzin in veel contracten om te voorkomen dat een bedrijf investeert in opleiding en het personeel vervolgens met de opleiding elders aan het werk gaat. Daar heeft de werkgever niet voor geinvesteerd.
Ik mag er van uit gaan dat je het contract hebt gelezen toen je het tekende.
Dus helaas voor jou....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2008, 23:10
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers....

Maar zie het dan maar positief: een MCSA is heel goed om op je CV te hebben staan hoor, prima voor je verdere sollicitaties!! (ook als je er niets mee doet, het staat toch goed aangeschreven)


gr
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2008, 10:51
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Probeer eerst in onderling overleg te schikken (50/50 bijvoorbeeld). Als je er niet uit komt dan zou ik de vraagstelling voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering/vakbond/rechtswinkel.

Ga zelf niet aanrommelen met een juridisch geschil. Daar komen alleen maar (zeer dure) bulten van. Ik zou op een forum ook nooit om advies vragen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2008, 21:32
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Waarom niet om advies vragen op een forum? Er zitten hier genoeg deskundigen die wel weten waar ze het over hebben.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 augustus 2008, 21:36
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Het zou zonde zijn om op basis van vermeende experts (en dat kan niet worden vastgesteld) een discussie met een werkgever in te gaan met het risico meer schade dan voordeel te realiseren. Maar dat is mijn idee.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 augustus 2008, 09:18
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: Studieschuld wat nu?

Alle adviezen ten spijt, je kunt altijd proberen te schikken, maar geld gaat het zowiezo kosten.
Het staat in je contract, het is niet onredelijk, en jou handtekening staat er onder, dus in wezen heb je geen poot om op te staan.

Bij ons ophet bedrijf hebben wij ook werknemers waarvan ik weet dat ze elders solliciteren, dat mag, dat kan ik niet verbieden, maar ik heb ze wel gezegd dat wij - het bedrijf - dan niet meer wil investeren in opleiding voor die mensen, dat is dan weggegooid geld.
Ik kan het het bedrijf niet kwalijk nemen dat ze je aan die clausule houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ontslag, studieschuld

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Aaarghh! Wat nu?! Verwijderd account Loopbaanvragen 3 16 juni 2008 22:51
Wat voor kleding moet je dragen tijdens een sollicitatiegesprek? wiltjer78 Sollicitatiegesprek 10 14 april 2008 00:41
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48
Op zoek naar.......wat nu precies? Lady Loopbaanvragen 33 2 oktober 2006 22:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon