Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2012, 18:41
Anoniem123 Anoniem123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 2
Anoniem123 is on a distinguished road
Standaard Het lukt al 3 jaar niet mijn hbo-propedeuse te halen. Hoe nu verder?

Beste leden,

Ik heb de afgelopen 3 jaar lang geprobeerd om mijn propedeuse behalen. Elke keer faal ik opnieuw! Soms ligt het aan mijn motivatie en ik laat me ook nog is makkelijk afleiden. Soms denk ik dat de niveau gewoon veel te hoog ligt, maar het scheelt altijd met 2 of 3 tentamens dat mijn overgang beslissen.

Inmiddels ben ik al bijna 25 jaar oud en HBO afronden is mijn missie geworden. Ik vraag me dan af, is het wel realistisch na 3 keren te falen? en is dat verstandig financieel gezien? Aangezien mijn studieschuld zich blijft opbouwen.

Waar en met wie kan ik hierover praten? I really need some help and some good advice.

Groetjes,

Anoniem student
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2012, 19:48
Anoniem123 Anoniem123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2012
Berichten: 2
Anoniem123 is on a distinguished road
Standaard

Beste leden,

Excuses, ik heb net meerdere berichten gelezen die ongeveer het zelfde ervaren. Ik zal dit keer wat meer over mij vertellen.

Ik heb mijn opleiding Ondernemer Groothandel MBO niv.4 op mijn 21ste afgerond. Ik heb nooit werkelijk de moeite gedaan voor mijn MBO-diploma. Vervolgens ben ik meteen verder gaan studeren aan de HBO. Mijn eerste keuze was onbewust en had gekozen voor Logistiek. Aangezien ik op de MBO niks deed, had ik de kennis en niveau niet voor een HBO-opleiding.

Na een half jaar ben ik gestopt en dit keer koos ik voor Management Economie en Recht. Weer het zelfde verhaal, onbewust en nog steeds was ik niet goed genoeg voor de HBO niveau.

Weer na een half jaar ben ik weer gestopt en dit keer heb ik gekozen voor Commerciele Economie, ook onbewust. Gek genoeg had ik dit keer wel vertrouwen erin, maar toch slaagde ik net niet om over te gaan. Helaas had ik de BAS gekregen en kon ik niet meer binnen het zelfde domein studeren. Ik moest van school af.

Na zoveel teleurstellingen heb ik dit keer goed over nagedacht, wat mij werkelijk aanspreekt. Zo kwam ik tot mijn beslissing, om Human Resource Management te gaan studeren. Hoe kwam mijn beslissing tot stand? Nou, wij hebben al jaren lang een uitzendbureau en ik dacht dat ik als HRM-er hier goed op kan inspelen. Alweer kom ik 2 punten te kort om over te gaan. Ik word er gek van!!

Al deze opleidingen hebben 1 ding in gemeen, het zijn allemaal economische opleidingen en dat heb ik ook altijd gewilt. Zelf persoonlijk ben ik heel laks, niet altijd even gemotiveerd en makkelijk af te leiden. Ik vind wel dat ik al die tijd mij persoonlijk heb kunnen ontwikkelen en wel geschikt ben voor HBO niveau. Althans mijn mening.

Aan de andere kant heb ik pas een aanbod gekregen, om op de P&O afdeling te komen werken en hierover zal volgend week een gesprek plaats vinden. Natuurlijk begin ik wel bij stap 1 en hierbij kan je voorstellen, dat ik de adminstratieve werkzaamheden zal moet verrichten. Maar de organisatie weet niet dat ik al zoveel opleidingen al heb gevolgd. Ben helemaal bang dat ik naar mijn baantje kan fluiten als ik vertel, dat ik mijn opleiding niet heb gehaald. Dit is ook de reden waarom ik opnieuw voor HRM wil kiezen. Door middel van praktijd ervaring en aangezien ik me zelf al heb verdiept in dit opleiding, denk ik dat het dit keer wel haalbaar is.

Maar is dit verstandig? Inmiddels ben ik al bijna 25 jaar. Moet ik echt weer 4 jaar lang gaan studeren? Mijn studieschuld blijft ook maar opbouwen en heb nog maar anderhalf jaar recht op studiefinanciering. Ik ben opzoek naar mensen in een soortgelijke situatie of mensen die mij wat kunnen adviseren. Ik ben echt zo gefrusteerd, dat ik niet weet wat ik moet doen.

Excuses voor dit lange bericht en alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groetjes,

Anoniem student
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2012, 21:18
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Ga werken en probeer via je werk wat opleiding of deelcertificaten te halen. Zo kom je er ook.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2012, 10:47
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als het goed is, heb je een mentor. Ik zou met hem of haar eens een gesprek aangaan en bespreken wat in jouw situatie de meest verstandige keuze is.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2012, 17:19
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Een modulaire deeltijd studie is inderdaad de beste optie aangezien je zelf al aangeeft qua karakter niet in staat te zijn een reguliere HBO af te ronden.

Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 september 2012, 12:33
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Als ik jou was zou ik eerst bij jezelf eens na gaan denken wat je echt wilt. Want je hebt nu vier keer zomaar een opleiding gekozen. Al was de vierde keer al iets door dachter als de rest maar nog sta je niet sterk als ze je vragen waarom kies jij voor deze opleiding?

En je geeft zelf al aan dat het soms aan je motivatie ligt, snap ik als je 3 opleidingen kiest zonder er goed over na te denken, maar ook wel eens aan het niveau. Denk dan goed na over wat wil ik en wat kan ik? En verder sluit ik mij aan bij wat de rest zegt, eventueel via je werk cursussen/opleidingen gaan volgen.

Groet, Ellen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 januari 2013, 15:07
moendos moendos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2013
Berichten: 1
moendos is on a distinguished road
Standaard

Las net deze vraag en vroeg me af of je inmiddels een wijze keuze hebt kunnen maken mbt je toekomst?
Ben je inmiddels begonnen bij je nieuwe werkgever? Je nieuwe werkgever zal zeker mbt de studierichting (HRM) een toegevoegde waarde hebben ben ik van mening. Maw, praktijk sluit goed aan op deze studie. Wellicht ook handig om eerst ervaring op te doen bij de werkgever en gewoon je HRM studie gaan volgen. Van de andere kant moet je wel realistisch blijven. Wanneer het niveau te hoog is moet je zelfkennis voldoende zijn om een beslissing te maken of je wederom een hbo-opleiding moet gaan volgen. Uiteraard werkt het niet behalen van de P iedere keer niet op de motivatie van een persoon.

Mvg
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 januari 2013, 22:34
Indi Indi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Berichten: 18
Indi is on a distinguished road
Standaard

In een situatie zoals hierboven staat beschreven is het beter jezelf af te vragen wat maakt dat je excuses zoekt om je niet in te zetten voor een opleiding en het niveau te behalen wat je graag zou willen. Vaak ligt er een 'angst' aan ten grondslag, je opleiding keer op keer versloffen betekent: geen verantwoordelijkheid willen dragen voor je ontwikkeling. Het moet je aan komen waaien, want stel je voor dat je je ergens voor inzet en het lukt nog niet. Het risico nemen een 'mislukkeling' te zijn/worden is heel lastig. Maar stel je eens voordat met inspanning het wel lukt en je ook nog je diploma haalt ? Dat is te lastig want dan wordt er kennis en vaardigheden van je verwacht, stel je voor dat dat allemaal niet lukt.

Opmerkelijke punten in het verhaal zijn nl: op de MBO deed ik niets en heb daardoor de kennis en het niveau niet voor een vervolgopleiding. Dit is onzin: je hebt het diploma dus de kennis en het niveau.
En: ik ben laks, ongemotiveerd en makkelijk af te leiden. Dan gaat het niet alleen over een opleiding, dan heb je ook een zooi in de rest van je leven, vrienden, huishouden, etc. Waarschijnlijk (gokje) is dit ook onzin.

Het is erg veilig kopietjes te maken op de P en O afdeling, maar het gaat natuurlijk nergens over. Je leven lang blijven verschuilen achter: kan ik eigenlijk ook niets aan doen, ik heb er tenslotte ook de opleiding niet voor, dat gaat je een keer de keel uit hangen. Wordt je de beste werknemer binnen P en O, dan nog blijf je een MBO-er (in salaris en in benadering door die HBO-ers om je heen).

Hoewel je het misschien niet zou denken, kun je ook gewoon last hebben van faalangst en nooit hebben geleerd hoe je moet studeren. Het ontwijk gedrag aanpakken, wat daar ook de reden van is, lijkt me een stuk handiger.

Ook ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt/doet.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 maart 2013, 03:37
Pebje
Gast
 
Berichten: n/a
Cool Pebje

Je hart volgen!! Studeren is misschien gewoon niet je ding.. Het is overigens een oud topic, maar ik dacht misschien lees je dit nog. Ik zit in een zelfde soort situatie, heb mijn universitaire opleiding maar gestopt omdat het me niet lukt. Niet omdat ik niet slim genoeg ben, omdat het schort aan motivatie en de drijfveer. Ik wil nu gaan doen wat ik LEUK vind in plaats van bewijzen hoe intelligent ik wel niet ben!!

En na jouw verhaaltje gelezen te hebben.. Denk je zelf dat je slim genoeg bent om het te halen? Maar lukt het niet? Heb je wel eens aan ADHD gedacht? Je bent schijnbaar snel afgeleid, snel verveeld (hence de wisselvallige opleidingen elk jaar) en het LUKT je niet om je P te halen, ondanks je wens om het wel te halen. Dit klinkt als ADHD maar het kan ook allerlei andere dingen zijn... IK zou eens onderzoeken of dat het is, ADHD of ADD kan er insluipen, hoe ouder je wordt hoe meer last je ondervindt. Maar denk eens terug was je misschien vroeger ook al rusteloos, altijd graag weg, wisselvallig, binnen 10 minuten weer iets anders aan het doen was terwijl je iets af wou maken? Lukt het over het algemeen niet om dingen af te maken? Stel je jezelf of die manier vaker teleur? Ben je slecht met je geld, kan je slecht plannen en organiseren vaak dingen kwijt? Misschien is dit het helemaal NIET hoor, maar ik weet dat veel mensen deze problemen hebben en misschien helpt het ooit nog een persoon die dit leest en denkt "Goh dat lijkt verdacht veel op mij..."

Je kan er namelijk genoeg aan doen.. Verder wens ik je succes en de mensen die net als ik op dit forum terecht zijn gekomen omdat ze er misschien ook last van hadden
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 mei 2015, 23:07
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Benieuwd naar wat er is gebeurd

Ik heb nu precies het zelfde als jou, ik sta op het punt om mijn 3de hbo niet te halen, wat heb jij gedaan en ben je tevreden met wat de uitkomsten waren.
Graag hoor ik van jou
Groetjes henry
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kom niet verder bij bepalen studiekeuze vraagtekentje41 Opleiding kiezen en volgen 5 20 maart 2012 14:55
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 12:40
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Help! Ik weet het niet meer! Brigitte Loopbaanvragen 13 14 mei 2008 12:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon