Mondeling communiceren

Op de werkvloer heeft iedereen elkaar altijd wel iets te vertellen: over de laatste vakantie, het verloop van de teambijeenkomst of de inhoud van een productpresentatie. Om gespreksstof zitten we dus niet verlegen, maar vaak weten we niet hóe we iets moeten vertellen. Gelukkig is mondeling communiceren te leren. Kies eerst het passende gespreksmodel en durf dan eens te luisteren in plaats van te spreken. Daarmee kom je een heel eind.

Gespreksmodellen

Het achterhalen van motieven, vaardigheden, wensen of ergernissen. Op de werkvloer bestaat voor ieder doel een gespreksmodel. Niet alleen voor het achterhalen van informatie, maar ook voor het verspreiden ervan; soms moet je eerst iets presenteren voor je in gesprek kunt gaan. Wie de modellen goed kent, kan alles boven tafel krijgen. Zowel als gespreksleider als wanneer je als gesprekspartner deelneemt.

Gespreksvaardigheden

Soms moet je vragen stellen, een andere keer confronterend zijn en op een volgend moment zeg je juist helemaal niets maar luister je slechts. Een gesprek voeren, welk model je ook volgt, vergt al deze gespreksvaardigheden. De meeste kun je oefenen. Dus, ook wie van nature geen makkelijke prater is, kan uitgroeien tot een zelfverzekerde gesprekspartner. Alle gespreksvaardigheden zijn belangrijke soft skills.

Mondeling communiceren als competentie

Een competentie is een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten waarmee je in praktijksituaties je werk goed kunt doen. De competentie mondeling communiceren (of: mondelinge communicatie, mondelinge uitdrukkingsvaardigheid) staat op vrijwel elke lijst met algemene competenties.

Hoe toon je in een sollicitatie aan dat je goed mondeling kunt communiceren?

Sollicitatiebrief

Je ziet in de krant een vacature voor verkoper. Uitstekende mondelinge communicatievaardigheden zijn in deze functie zeer belangrijk staat erbij. Je neemt de tijd de betekenis ervan tot je te laten doordringen. Verkopen is natuurlijk bijna per definitie mondelinge communicatie. Maar je ziet ook staan dat de kwaliteit van de samenwerking bij dit bedrijf ook erg belangrijk is.

Je besluit je in het aantonen van je communicatieve vaardigheden te richten op het laatste aspect. Dat je kunt verkopen komt al eerder tot uiting in je brief. Jouw specifieke talent in de mondelinge communicatie is dat je met iedereen een gesprek aan kan gaan. Zowel de portier, je collega´s als je direct leidinggevende geven aan met jou prettig te kunnen praten.

Ook voor presentaties aan totaal verschillende doelgroepen moeten ze jou hebben. Omdat je je snel in de belevingswereld van een ander kunt verplaatsen, heb je al snel de juiste toon, woorden en voorbeelden te pakken.

Dit zet je in je sollicitatiebrief, op een manier die de interesse wekt van je de lezer. Ook kun je door vooraf te bellen voor meer informatie, alvast jouw prettige stemgeluid ten gehore brengen. In je gesprek grijp je natuurlijk écht je kans om je uitstekende mondelinge communicatie in de praktijk te laten zien.

Andere voorbeelden

Manager: ik vind het erg belangrijk mensen zowel in de groep als individueel de afdelingsresultaten te bespreken. In een groep is het voordeel dat iedereen dezelfde informatie heeft en dat je het groepsgevoel aanspreekt. In een één-op-één gesprek kun je weer werken aan een goede werkrelatie met iedere medewerker op zich. Ik pas ze dus in mijn werk allebei regelmatig toe.

Office-manager: Mondelinge communicatie is zowel mijn passie en mijn talent. Een functioneringsgesprek, een presentatie en zelfs een gesprek naar aanleiding van een klacht: het heeft mijn volste aandacht en interesse. Mensen merken dat, nemen vaker wat van me aan en voelen zich eerder serieus genomen.

Consultant: Omdat mondelinge communicatie in mijn werk zo belangrijk is heb ik veel gedaan om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen. Sinds ik een training in interculturele communicatie heb gedaan, kan ik veel beter met mensen uit andere culturen communiceren.

Sollicitatiegesprek

Je beheerst uiteraard alle gesprekstechnieken in het sollicitatiegesprek zelf en past deze toe. Daarnaast bereid je je voor op vragen die je kunt verwachten over je vermogen tot mondelinge communicatie. Voorbeelden van competentiegerichte vragen over je mondelinge taalvaardigheid tijdens het sollicitatiegesprek:

  • Geef eens een voorbeeld van een situatie waarin je je taalgebruik hebt aangepast aan je toehoorders of gesprekspartner. Was je opzet geslaagd? Hoe heb je dat gemerkt?
  • Heb je wel eens feedback gekregen op je mondelinge taalvaardigheden? Op welke onderdelen? Wat heb je met de feedback gedaan?
Auteur: Mariëlle de Groot en René Pijlman
Je bent hier: Home Functioneren Communiceren Mondeling communiceren