Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele vaardigheden Charisma

Charisma

Nelson Mandela had het als geen ander. Hij straalde ‘iets’ uit en gaf anderen een prettig gevoel waardoor ze als vanzelf de wens hadden om bij hem in de buurt te zijn. Wie de x-factor heeft, krijgt makkelijker en sneller dingen gedaan. Het vergroot je persoonlijke effectiviteit. En het mooie is: charisma is niet aangeboren. Het is een vaardigheid en iedereen kan het onder de knie krijgen.

Wat is charisma?

De oude Grieken verstonden onder charisma ‘genadegift’, wat impliceert dat het iets is wat in je DNA verankerd zit en niet aan te leren valt. Toegegeven, sommigen hebben het van nature in zich om anderen als een magneet naar zich toe te trekken en als bijzonder opgemerkt te worden. Maar charismatisch zijn is geen gave. Het is een vaardigheid, een kunde. En je hebt het waarschijnlijk meer dan je zelf denkt. Het is ondergesneeuwd of onontwikkeld gebleven. Charisma schuilt grotendeels in de kracht van je non-verbale communicatie. In de eenheid van je denken, doen en handelen. Er zijn dingen die charismatische mensen met elkaar gemeen hebben. Zo zijn ze zichzelf en doen ze zich niet beter of mooier voor. Ze zijn authentiek en weten door hun manier van doen anderen emotioneel te raken. Charismatische mensen zijn in het algemeen ontspannen zichzelf. Hoe echter je bent, hoe meer je werkt vanuit je eigenheid en kracht. Observeer het gedrag eens van mensen die jij charismatisch vindt. Kijk of je kunt bepalen welke zaken in lichaamstaal, houding of woorden jou opvallen.

Voordelen van charisma

Charisma is niet alleen belangrijk voor de groten der aarde of voor acteurs en entertainers. Iedere professional geeft wel eens een presentatie of voert een sollicitatiegesprek. Charisma is een belangrijke kwaliteit als je anderen wilt overtuigen, inspireren of motiveren. Mensen luisteren makkelijker naar je en nemen eerder iets van je aan. Charisma vergroot dus je persoonlijke effectiviteit. Managers, accountmanagers en verkopers met veel charisma hebben een voordeel ten opzichte van hun concurrenten die in dezelfde klantenvijver vissen. Ze wekken sneller vertrouwen, krijgen meer krediet als er zaken fout lopen en krijgen eerder opdrachten gegund. Maar ook leraren, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers met een sterke uitstraling krijgen meer en sneller voor elkaar. Natuurlijk is enkel een flinke dosis charisma niet genoeg om succesvol te zijn, maar het helpt je wel om gemakkelijker je doelen te bereiken.

Tips voor meer charisma

Ben blij met jezelf

Charismatisch(er) worden gaat niet om het aanleren van trucjes of je mooier voordoen dan je bent. Als je doet alsof, val je vroeg of laat toch door de mand. Charisma komt van binnenuit. De ingrediënten om je (meer) charismatisch te durven voelen zijn zelfvertrouwen, zelfkennis en lef. En dat kan alleen als je weet wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Deze zaken ontwikkelen zich meer of minder vanzelf naarmate je ouder wordt, maar het hangt ook af van de mate waarin:

Wees optimistisch

Een pessimist staat vrijwel nooit als charismatisch bekend. Charisma en een positieve kijk op de zaken zijn als yin en yang. Je positieve instelling sijpelt in heel je voorkomen door. Je moet niet die presentatie houden, je hebt de mogelijkheid om met jouw praatje die belangrijke klant te overtuigen dat jouw organisatie de beste oplossing is voor zijn probleem. Je moet niet alweer naar de zoveelste netwerkbijeenkomst, je hebt de mogelijkheid om nieuwe interessante mensen te leren kennen. Optimisme werkt aanstekelijk en trekt anderen aan. Je zult ontzag wekken om je positieve kijk en een aangenamer persoon zijn om mee om te gaan.

Geef persoonlijke aandacht

Wees nieuwsgierig naar de ander en luister oprecht en met volle aandacht naar wat hij je te vertellen heeft. Geef anderen het idee dat ze bijzonder zijn. Laat je eigen mening en vooroordelen achterwege, vat samen en vraag door. Op deze manier laat je zien dat je geïnteresseerd bent in de ander en niet alleen je eigen verhaal kwijt wil. Je laat de ander spreken en reageert alleen non-verbaal, dus knik, hum, maak oogcontact en glimlach.

Kies de juiste woorden

Overtuigend communiceren doe je niet door lange volzinnen vol abstract taalgebruik en vakjargon. Gebruik in al je communicatie-uitingen – speeches, vergaderingen, artikelen, smalltalkheldere en duidelijke taal. Maak wat je wilt overbrengen zo toegankelijk mogelijk voor je gesprekspartner, toehoorder of lezer.

Besteed aandacht aan een verzorgd uiterlijk

Toegegeven, schoonheid helpt wel mee in het creëren van charisma, maar ook als je niet moeders mooiste bent, kun je heel veel uitstraling hebben. Charisma is ook niet afhankelijk van hoe groot je bent. Gandhi was heel klein en mager, maar behoorlijk charismatisch. Belangrijk is dat je aandacht besteed aan je uiterlijke verzorging, dus passende kleding zonder gaten en vlekken, een gekapte haardos, een frisse huid en schone nagels. 

Bouw aan je expertstatus

Het helpt enorm als mensen je zien als een deskundige op een bepaald gebied. Zorg voor een visie en communiceer deze helder en duidelijk. Mensen voelen zich aangetrokken tot personen die helder duidelijk kunnen maken waar ze in geloven en waarom ze doen wat ze doen.

Verbeter je lichaamstaal en het gebruik van je stem

Je lichaamstaal en stemgebruik bepalen voor een groot deel hoe je op anderen overkomt. Al die bewegingen die voor jou heel normaal zijn, kunnen een bepaalde indruk achterlaten. Als je wilt dat je lichaamstaal je charismatische uitstraling versterkt, probeer je lichaamstaal dan te richten op de ander. Voorkom een ongeïnteresseerde houding. Dit kun je doen door bewegingen te spiegelen en je lichaam naar de ander toe te draaien. Als je op je werk een presentatie moet geven, bereid je dan voor. Het is een fabeltje dat je een inspirerend verhaal zomaar uit de losse pols kunt schudden. Dat kan niemand, zelfs niet president Obama. Denk van tevoren goed na over wat je wilt overbrengen en hoe je dat gaat doen. Dat hoeft niet te resulteren in volledig uitgeschreven teksten; een lijstje steekwoorden is voldoende. Denk na bij welke passages je je stem verheft of juist wat zachter gaat praten, of wanneer je je tempo versnelt of vertraagt of een handgebaar maakt.

Niet alleen wát je zegt is van belang, maar vooral ook hoe je dat doet. Mensen zijn vatbaarder voor de boodschap van iemand met een levendige stem en mimiek dan voor het verhaal van iemand wiens gezicht en stem weinig emotie verraden. Houd tijdens een presentatie je schouders naar achteren, duw je borst naar voren en loop tijdens de presentatie gerust heen en weer. Zo lijk je op je gemak en is het makkelijker de aandacht van je publiek vast te houden. Zorg voor afwisseling in je houding en je stem. Vraag een collega of je manager om feedback. Laat hem vooral letten op je lichaamshouding en stemgebruik. Bewoog je voldoende, maakte je goed oogcontact? Zeiden je lichaamshouding en stemgebruik hetzelfde?

Of het nu wat langer duurt om charismatische gewoontes en kenmerken eigen te maken of dat je het al snel onder de knie hebt – feit blijft dat iedereen meer charisma kan ontwikkelen.

Aanbevolen website

Aanbevolen boeken


Auteur: Marieke van Oosterhout

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/charisma Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: