Interesse wekken

Je hebt de aandacht van de lezer (de selecteur) getrokken. Nu wordt het tijd de verwachtingen die je gewekt hebt ook waar te maken. Dat doe je door je unieke verkooppunten op te nemen, daarmee onderscheid je je van alle kandidaten en wek je ook de interesse van de selecteur.

Waarmee wek je zijn interesse?

In eerste instantie zul je natuurlijk moeten aantonen dat jij geschikt bent voor de functie. Dat doe je door feiten te vertellen: je opleiding en je werkervaring. Soms zal dat voldoende zijn voor een uitnodiging. Maar heel vaak is het dat niet. Je zult interesse moeten wekken door jouw unieke verkooppunten in de schijnwerpers te zetten.

Iets kunnen of weten

Dat kun je doen door te vertellen dat je over unieke kennis of vaardigheden beschikt, die andere kandidaten waarschijnlijk niet hebben. Je kunt deze op meerdere manieren in je brief opnemen. Laat zien wat je weet of kunt door een uitspraak te doen waarvan je vermoedt dat deze de lezer zal aanspreken. De truc: vertel dat je iets kunt of weet, maar vertel er niet bij wat dat precies is. Om dat te weten te komen moeten ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Je wakkert ook alvast het verlangen aan.

Bijvoorbeeld:

  • "Tijdens het schrijven van mijn afstudeerscriptie heb ik gemerkt dat het in zorginstellingen vaak schort aan..., terwijl daar relatief eenvoudige oplossingen voor te bedenken zijn."
  • Sollicitatie voor de functie sales manager bij een ICT-bedrijf: "Ik ben nu vier jaar verantwoordelijk voor de licentieverkoop. In die tijd heb ik ontdekt dat er in de ICT drie manieren zijn om nieuwe klanten te winnen."
  • Sollicitatie voor de functie projectleider: "In al de projecten die ik heb geleid, heb ik gemerkt dat de motivatie en doelgerichtheid van het team doorslaggevend zijn voor het succes van een project. Ik heb daar inmiddels mijn eigen methode en stijl voor ontwikkeld."
  • Sollicitatie voor intercedent bij een uitzendbureau: "Hét geheim van succes in de uitzendbranche is de waarde van de medewerkers in de beleving van de opdrachtgevers vergroten. Ik weet precies hoe ik dat moet doen."

Voor zich sprekende wapenfeiten

Wapenfeiten zijn ervaringen die indruk maken. Als je die opneemt, beschrijf je als het ware het resultaat van je unieke verkooppunten. Ben je ooit voor een baan gevraagd vanwege een belangrijke eigenschap, is dat een sterk wapenfeit. Bijvoorbeeld:

  • "Ik ben benaderd voor mijn huidige baan omdat ze iemand nodig hadden die het lef had iets op te zetten."

Of jouw vernieuwend idee is tot uitvoering gebracht.

  • "Ik constateerde dat door een ander voorraadsysteem te gebruiken de kosten met tien procent konden dalen. Nadat ik de directeur daar in een presentatie van had overtuigd, kon ik het gaan uitvoeren. Nu, een jaar later blijkt het gebruiken van het systeem zelfs een besparing van twintig procent op te leveren!"

Een verrassende vraag

Door een vraag te stellen zet je de lezer aan het denken, waardoor hij zich jouw brief zal blijven herinneren. Dit getuigt van lef. Bijvoorbeeld:

  • "Ik vroeg me af waarom servicegerichtheid niet genoemd werd in het profiel. Dat lijkt mij juist in deze functie erg belangrijk."

Aansluiten bij vooroordelen van de ander

Naast unieke verkooppunten, kun je ook een duidelijk 'afwijspunt' hebben. Bijvoorbeeld, de opleiding die je gevolgd hebt of je vorige werkgever staan niet zo goed aangeschreven. Soms kun je die negatieve vooroordelen die leven over je opleiding of vorige baan positief inzetten. Je sluit dan aan bij het idee dat de ander heeft (of wat je vermoedt dat hij heeft), en buigt dat positief bij.

  • "U zult zich afvragen: als zij zo avontuurlijk is, waarom heeft ze dan voor het UWV gekozen als werkgever? Ik heb na mijn studie besloten niet de makkelijkste weg te kiezen. Daarom ben ik voor het UWV aan de slag gegaan. Ik zag het bereiken van resultaten in een bureaucratische organisatie als een uitdaging. Dat is goed gelukt. Zo heb ik een nieuw clientvolgsysteem ontwikkeld en geïmplementeerd zodat alle relevante informatie over cliënten met een druk op de knop beschikbaar is. Nu wil ik graag laten zien wat ik kan bereiken in een organisatie die van nature al meer resultaatgericht is."

Hoe kom je achter je unieke verkooppunten?

Als je je goed hebt georiënteerd, weet je precies wat je waard bent. Dan is het alleen nog zaak deze sterke punten te vertalen naar de behoefte van de werkgever. Kun je dat niet, doe dan je voordeel met de volgende tips.

  • Neem je cv door met iemand uit de branche of zelfs het bedrijf waarbij je gaat solliciteren en vraag welke ervaring, kennis en opleiding het meest waardevol en onderscheidend is.
  • Doe een persoonlijke swot-analyse, met de functie waarnaar je gaat solliciteren in je achterhoofd.
  • Vraag aan anderen wat volgens hen jouw unieke verkooppunten zijn (of de punten waarmee je je positief van anderen onderscheidt). Je (oud-) collega's kunnen je daar waarschijnlijk wel mee helpen.

Auteur: Mariëlle de Groot


Je bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Jezelf verkopen: AIDA-model Interesse wekken