Re: Studiebaan: haalbaar een werkgever te vinden die betaalt?
Hallo Gast, ik ben de Gast van bericht #10 (van 11 september). Vervelend om te horen over jouw ervaring, dat je 5.400 euro kwijt bent voor maar een paar lessen en studiemateriaal! Maar ja, zo'n verhaal moest wel een keer komen natuurlijk!
Het is inderdaad STOM van je geweest dat je dat contract tekende zonder het goed te lezen. Zeker als het gaat om een voorgefinancierde opleiding, want je kan er dan wel vanuit gaan dat daar iets tegenover staat. Maar is dit niet goed besproken tijdens het gesprek dat je bij Studiebaan had? Is je daar niet verteld dat het volledig je eigen verantwoordelijkheid is een baan te vinden bij een werkgever die jouw studiekosten wil betalen en dat je meteen vanaf het begin 8 sollicitaties per maand moet versturen? En dat je de studiekosten alsnog moet terugbetalen als het aan jou ligt als je niet op tijd een werkgever vindt die de studiekosten voor zijn rekening wil nemen? En heb je je toen niet afgevraagd waarom een werkgever jouw studiekosten zou willen overnemen voor een studie waar je nog maar net aan bent begonnen, terwijl er genoeg andere kandidaten zijn die hun opleiding al hebben afgerond en niet vragen om een studiekostenvergoeding?
Toen ik tijdens het gesprek vroeg hoe je het punt van de studiekosten het beste in een sollicitatie naar voren kunt brengen, werd daar erg omheen gedraaid en werd eigenlijk alleen maar gezegd dat ik niet de eerste was met die vraag (oh, really?) en dat het geen probleem kon zijn want anders zou het concept niet al drie jaar lang bestaan.
En ja, dat je na een paar maanden aan je nieuwe werkgever vraagt of die jouw studiekosten wil betalen (hoe hard lachte hij je toen uit?) was ook niet erg slim. Zoiets hoor je te doen tijdens de sollicitatie zelf, want een werkgever houdt nu eenmaal niet van verrassingen achteraf. En tijdens die maanden had je zeker ook niet gesolliciteerd zodat je niet meer aan de sollicitatie-eisen van Studiebaan kon voldoen.
Maar hoe gaat het nu verder met je? Je zal wel boos en verdrietig zijn. Hoewel je niet slim hebt gehandeld heb je dit niet verdiend. Ik hoop niet dat je door Studiebaan in de financiele problemen bent gekomen...
|