Los bericht bekijken
  #6  
Oud 2 maart 2010, 17:56
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: Opleiding volgen zonder medewerking van werkgever

Het is me niet helemaal duidelijk wat je doel is. Waarom wil je een hbo-opleiding Werktuigbouw gaan volgen? Je bent nu monteur, maar voor dat beroep heb je geen hbo-diploma nodig. Heb je een hogere functie op het oog? Ik denk dat er meer oor is voor je plan als je het bedrijf de meerwaarde van jouw diploma (= kennis en vaardigheden) duidelijk kunt maken. Er is nu geen vacature, dat geeft niet. Over vier jaar studeer je pas af, nietwaar .

Verder schreef je:
Citaat:
Alleen ik heb het geld nu niet. Dus hoe zou ik dat moeten gaan regelen?

Maar ik denk dat er meer mensen zijn als ik waarbij hun baas niet wil meehelpen aan hun opleiding en die ook eigenlijk niet de finacieele middelen hebben om dus een opleiding zelf te bekostigen. Dat er niet een instantie is die daar wat aan doet.
Ik heb gemengde gevoelens bij deze opmerkingen. Ik vind namelijk dat je jezelf nu enigszins in een onterechte slachtofferrol manoeuvreert. Je baas wil niet betalen, dus jij kunt niet doen wat je wilt doen. Ik zou het een ander verhaal vinden als jouw baas een hbo-papiertje van jou verlangde, dan zou het zeer onredelijk zijn als hij de opleiding niet (deels) zou vergoeden. Wat is jouw rol in dezen? Mijn antwoord op je eerste vraag zou dus zijn: sparen. Wil je die opleiding heel graag doen, dan zul je keuzes moeten maken (minder/niet op vakantie, vaker de fiets in plaats van de auto, om maar een paar voorbeelden te noemen).

Zoals Rosina al opperde, zou je je werkgever kunnen voorstellen om de eerste modules zelf te vergoeden. Zo kun je ze er wellicht van overtuigen dat je het echt meent en er helemaal voor wilt gaan.

Overigens is een studiekostenovereenkomst niet zaligmakend. Het brengt ook verplichtingen met zich mee. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar overstappen naar een andere werkgever.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren