Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2010, 09:40
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan

LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Re: Functiewaardering: heb mbo maar doe hbo-werk

Het was in die tijd een belachelijke situatie. Ik verving een universitair geschoolde collega die met zijn werkervaring en opleiding minstens vijf schalen hoger moet hebben gezeten. Er werd zelfs een appartement voor hem betaald, dus echt een dure jongen. En ik kreeg geen cent extra voor het feit dat ik de hoofdmoot van zijn werk voor vier weken erbij nam (bovenop mijn eigen werkzaamheden). Zoiets zal me echt geen tweede maal gebeuren, ik ben wel wijzer geworden! In die tijd werd er geregeld moeilijk over gedaan als ik een dag vrij wilde nemen, blijkbaar vonden ze me "onmisbaar". Op een gegeven moment durfde ik amper nog vrij te vragen. Ik heb in die tijd ook een aantal malen fysieke partijen van 250 ton gekocht. Dat zal nu niet meer gebeuren.
Toen ik eenmaal doorgedraaid thuis zat (ook door een combinatie met mijn prive situatie, zoals meestal het geval is), heb ik nog geen kaartje gehad van mijn collega's/baas, helemaal niets. Ik heb daar nooit iets over gezegd, maar eerlijk gezegd vond ik dat stijlloos. Alsof een mens voor de lol overspannen thuis zit. In de negen jaar dat ik op die afdeling werk, heb ik verder misschien totaal over de jaren tien dagen thuis gezeten. Zo weinig ben ik ziek (afkloppen!!).

Maar je zal begrijpen dat ik sinds die tijd heb besloten beter mijn grenzen te bewaken en voor mezelf op te komen en niet altijd ja en amen tegen mijn baas te zeggen. Want een ander krijgt de beloning voor mijn inspanningen, niet ik.

Overigens draag ik wel een structurele verantwoordelijkheid voor het handelen, iedere keer dat ik alleen zit of met een nieuwe (HBO of universitair geschoolde) handelaar samen zit, die nog niet helemaal is ingewerkt. Als de handelaar dreigt een fout te maken en ik heb dat door, dan moet ik toch ingrijpen. Kan dan de boel niet in de soep laten draaien. We houden elkaar allemaal een beetje in de gaten om fouten te voorkomen. Fouten zijn zo gemaakt, onze brokers maken ook de nodige fouten en daar moeten we ook zeer alert op zijn. Ik ben de eerste die de bevestigingen van de brokers controleert en hoe eerder je reageert als er iets fout is de beter het is. Als je te lang wacht met reageren, dan kan dat geld gaan kosten. Na mij wordt alles nog twee maal gecontroleerd, maar daar zit wat meer tijd tussen. En zelfs dan gebeurt het wel eens een keertje dat er over een fout heen is gekeken.
Er zijn behoorlijk wat zaken om te checken, het soort materiaal, of het een aankoop of een verkoop is, de juiste prompt datum, het juiste tonnage, de juiste prijs, de juiste valuta.
De burnout situatie zal niet zo snel meer gebeuren, in de tijd waren we van zes mensen naar vier mensen personeel gegaan, terwijl het werk niet veel minder was geworden. Sinds die tijd is er een hele branch afgestoten die ons behoorlijk veel werk opleverde. Er is niet veel bij gekomen. Echter hebben we dus al een paar maal een wisseling van hoofdhandelaar gehad, dat maakt tijdelijk dingen weer wat gecompliceerder. Omdat die mensen onopgeleid waren op het gebied van op een beurs handelen.

We hebben kans dat er in de toekomst wel weer werk bij zal komen voor de afdeling.

We hebben ook een paar maal een verandering van leidinggevende gehad en de nieuwe leidinggevenden zijn minder gaan doen dan voorheen, waardoor er voor de mensen onder hen meer werk bij is gekomen. Onze eerste baas wist bijvoorbeeld ook prima hoe hij clearings moest doen, de maand af moest sluiten, hij kende onze software op zijn duimpje, hij wist hoe hij fysiek materiaal moest factureren en handelde zelf. Alleen was hij een beetje een slavendrijver.

De kans dat ik ooit weer burnout zal raken, acht ik op het moment zeer klein. Omdat ik zelf veranderd ben en situaties veranderd zijn. Ik heb nu een baas die een stukje menselijker is dan de baas die we vroeger hadden. Dat scheelt een hoop.
Met citaat reageren