Los bericht bekijken
Oud 4 april 2013, 11:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan

mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Sinds de invoering van het bama-stelsel beslaat een bacheloropleiding in het hbo 240 ECTS. Een ECTS staat voor 28 uur, een volledige hbo-bacheloropleiding neemt dus 6720 uur in beslag. Sommige instituten proberen mensen te lokken door verkorte trajecten aan te bieden. Dat klinkt heel mooi, maar realiseer je wel dat het er gewoon op neerkomt dat je meer moet doen in een kortere periode, kijk maar:

6720 uur verdeeld over vier jaar = 60 ECTS per jaar (= 1680 uur).

6720 over drie jaar = 80 ECTS per jaar (= 2240 uur).

Om een erkend hbo-diploma in ontvangst te mogen nemen, moet je gewoon die studiepunten halen.

Ik kan het niet hard maken, maar ik hoor en lees regelmatig dat de meesten die aan een driejarige opleiding beginnen uiteindelijk toch pas na vier of zelfs pas na vijf jaar afstuderen. Overigens geldt dit ook voor mensen die een 'gewone' - vierjarige - deeltijdopleiding volgen. Ook daar komt het voor dat mensen studievertraging oplopen. Studeren naast een (fulltime) baan is gewoon een hele zware opgave (en dat weet ik uit eigen ervaring, ik studeer nu namelijk aan de OU). Als ik je een advies mag geven: staar je niet blind op de studieduur, maar kijk vooral naar het programma en naar de school. Is het programma interessant en uitdagend? Welke minors bieden ze aan? Hoe zijn de docenten? Dat zijn de zaken die voor een heel groot deel bepalen of je uiteindelijk de eindstreep haalt. En daar gaat het uiteindelijk om.

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren