Los bericht bekijken
  #159  
Oud 13 juni 2013, 14:13
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 131
Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je reactie, bijzonder interessant om jouw werkervaringen te lezen.

Het gaat mij niet zo zeer om het werkniveau (hoeft geen hbo of hoger te zijn), maar wel of ik het interessant vind, of ik me er prettig bij voel, of het aansluit bij mijn kwaliteiten, karakter e.d.

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik streef naar afwisseling qua werkplek. Dus geen baan waarbij je 8 uur per dag, 40 uur per op één en dezelfde werkplek (onafgebroken) doorbrengt. Daarbij doel ik niet op werk waarbij je veelal buiten werkt (zoals een tuinier of archeoloog), maar op werk waarbij je veel onderweg bent. Of in elk geval bewegingsvrijheid hebt.

Buiten werken zou trouwens in een land met een prettig klimaat heel anders zijn dan in landen met een klimaat zoals het Nederlandse. Ik voel me altijd enorm aangetrokken tot een aangenaam klimaat. Zoals bijvoorbeeld in Yucatán, Zuid-Spanje, de Caraïben of Australië. Ik zie mezelf zeker tijdelijk (of misschien zelfs voor vast) in het buitenland wonen. Het weer in NL deprimeert me. Ik word altijd enorm vrolijk en enthousiast van een blauwe hemel, minimaal 20 graden, stranden, natuur, enz.

Het liefst zou ik werk willen waarbij ik een grote mate van zelfstandigheid/ vrijheid hebt. Daarbij voel ik me het beste, mede omdat ik veel verantwoordelijkheidsgevoel en (zelf)discipline heb. Ook ben ik best eigenwijs. Misschien een eigen bedrijf of werken als zzp’er.

Ik voel me altijd erg gelukkig als ik op reis ben, zelfs al wanneer ik met de bus of trein binnen NL reis. Op luchthavens voel ik me als een vis in het water en ik vind nooit geen enkel probleem om te wachten.

Van je hobby je werk maken is de ideale situatie, maar in de praktijk zullen er weinig mensen zijn die hun geld verdienen met hun passie/ hobby. Daar ben ik me terdege van bewust, net als van het feit dat alle soorten werk ook hun minder leuke kanten hebben. Toch geloof ik heilig in het principe dat iemand optimaal presteert en gemotiveerd is als ie werk doet dat gerelateerd is aan zijn/ haar passies. Bovendien levert dat veel meer arbeidsvreugde op.

Uiteraard hebben ook positieve aspecten, zoals veel reizen, hebben hun schaduwzijde. Ik ben op z’n minst bereid om het te proberen, om te kijken hoe het bevalt om vaak van huis weg te zijn.

Naast het feit dat ik niet commercieel ben, voel ik me totaal niet aangetrokken tot het reguliere bedrijfsleven (inkoop, verkoop, marketing, financiën, ICT, enz.). Helaas liggen de verdiensten in de non-profit sector een stuk lager. Jammer, maar ik kan me absoluut niet motiveren voor een (commerciële/ reguliere) functie in het bedrijfsleven. Liever gelukkig en minder geld, dan ongelukkig en een goed salaris.

Voor wat betreft de mogelijkheden die ik heb, geef ik je volledig gelijk. Ik heb tot dusver nagelaten om bijvoorbeeld meer op andere locaties te werken. Eén keer heb ik 3 weken vanuit Perú mijn werk gedaan. Binnenkort ga ik een paar dagen vanuit Spanje werken. Daarnaast is het ‘seats2meet’ principe ook in Eindhoven beschikbaar. Het liefst zou ik (al reizend) een paar maanden vanuit Spanje of een Latijns Amerikaans land werken.

Twee aspecten hinderen/ belemmeren mij enorm:
• Enerzijds ben ik erg veeleisend en perfectionistisch
• Anderzijds ben ik erg risicomijdend
In mijn manier van denken en handelen probeer ik doorgaans ‘fouten/ falen’ te voorkomen. Ik probeer te vermijden dat ik op mijn bek ga, verkeerde beslissingen neem, enz. Ik wil alles gelijk goed doen, zonder fouten te maken c.q. vergissingen te begaan. Terwijl alleen door af & toe op je bek te gaan, leer je en ontwikkel je jezelf.

Ik zie altijd direct veel beren op de weg en ga doorgaans uit van het negatieve scenario. Ook ben ik erg bang voor onzekerheid qua inkomsten. Dat komt mede omdat ik het altijd erg lastig vind om iets te bedenken waar ik geld mee zou kunnen verdienen. Ik heb nog nooit werk gehad waarbij ik me echt prettig voelde en dat bij mij paste.

Dat heeft de angst alleen maar groter gemaakt en om die reden houd ik angstvallig vast aan mijn huidige baan. Puur bij gebrek aan beter en door de angst om risico’s te nemen (ontslag en gaan reizen) blijf ik dit werk doen, hoewel het me niet bepaald gelukkig maakt.

Het moge duidelijk zijn waarom ik niet in beweging kom.
Met citaat reageren