Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2013, 11:01
Roque Santa Cruz Roque Santa Cruz is offline
Veteraan

Roque Santa Cruz is on a distinguished road
Standaard

Bestaat er zoiets als een ‘permanent vakantiegevoel’? Ik las pas een interview met een freelance fotograaf die enkele jaren in Australië woont. Hij vertelde dat hij nog dagelijks van het lekkere weer geniet en daardoor een permanent vakantiegevoel ervaart. Ik geloof daar wel in.

Ik begrijp heel goed dat gelukkig zijn niet (alleen) afhangt van het weer. Sterker nog, het klimaat is slechts een randvoorwaarde. Toch ben ik er heilig van overtuigd dat het een grote (onderschatte) invloed heeft op iemands gemoedstoestand. Ik persoonlijk word oprecht vrolijk/ blij van een blauwe hemel en een aangename temperatuur. Daarnaast zorgt een warm klimaat voor een bloeiende natuur. Dat is hele andere koek dan het kale, grijze landschap zoals wij dat kennen in de herfst en winter.

Natuurlijk zijn andere zaken in het leven veel belangrijker. Denk aan gezondheid, relaties en werk. Wat heb je aan lekker weer als je geen werk hebt? Wat is de waarde van een aangenaam klimaat als je eenzaam bent?

Tegelijkertijd denk ik niet dat lekker weer gaat vervelen. Ik overdrijf niet als ik stel dat het in NL 75% van het jaar slecht weer is. Al die grauwe dagen zonder zon, veel regen, sneeuw en vrieskou in de winter. Het ontgaat me volledig waarom je je zoiets aan zou doen. Ik ben het ook totaal niet eens met de stelling dat elk jaargetijde z’n charme heeft. Wat is er leuk aan vrieskou, sneeuw, regen en grijze dagen?
Met citaat reageren