Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door my_style
Ik las uit de stagevacature dat u op zoek ben naar een stagiair dat extra dagen willen werken. Ik ben bereid om in de avonden en weekenden (inclusief de feestdagen) te gaan werken.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben over deze brief dan kunt mij bellen of e-mailen. Uiteraard zou ik graag uitgenodigd willen worden voor een gesprek.
Met vriendelijke groet,
|
Hallo my_style,
Je weet volgens mij aannemelijk te maken dat die stage relevant is voor het beroep dat je wilt uitoefenen. Dan kan je meteen door met de reden dat juist jij daar zult stagelopen, of je studiegenoot.
Ik heb wel wat dingetjes gevonden die je in de brief moet verbeteren. Volgens mij breng je wat inhoud op indirecte wijze, maar je bedoelt het anders. Deze dus:
"Het was mijn taak hem te helpen een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland. Het betekent ook dat ik hem zou moeten begeleiden met huisvesting en hem zou moeten ondersteunen met financiën."
De uitleg hierbij is dat als je een feit verwoord terwijl de uitkomst kennelijk onzeker blijft een uitspraak niet meer klopt. Ik denk dat je het woordje 'zou' als de booswicht kunt aanwijzen. Kijk voor meer achtergrondinfo ook eens naar het onderwerp modaliteiten. Wellicht helpt het je in het scherpstellen van het vizier.
Maar ook: "Ik las uit.." betekent dat je uit de vacature opmaakt dat, etc. Kijk dan nog eens goed naar de boodschap die je wilt overbrengen. Het verzinnen van concrete voorbeelden, i.e. voorbeeldzinnen kost weinig moeite als ik dat voor je doe, maar het zelfinzicht levert je hier de punten op.
Daarnaast is het belangrijk om in grote lijnen het plan van aanpak helder te krijgen. Je wil dan antwoord krijgen op vragen zoals: krijg ik een stagevergoeding? Is het mogelijk een werkrooster om te zetten? Je kiest in zo'n geval dan voor een pragmatische aanpak (=niet alles kan en zeker niet alles tegelijk). Probeer bijvoorbeeld zelf contact op te nemen om meer informatie te krijgen. Dan weet je écht of die stage qua tijd goed is te combineren met het sociaal leven, de studie enz.
Ik wens je succes met de stage.
Met vriendelijke groet,
Marc van Goozen