Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2008, 18:26
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan

wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: wat moet ik nu?! :confused:

Om te voorkomen dat je weer een opleiding kiest die je eigenlijk niet leuk vind (zonde van je tijd en je stufie jaren) is het belangrijk dat je eerst een keus maakt waar je achter staat. Een beroepskeuzetest is een manier, maar als je achteraf geen vertrouwen meer hebt in je eigen uitslag heb je daar niet zo veel aan. Om een goede keus te maken helpt het vaak om te kijken naar alles wat je tot nu toe gedaan hebt en waar je veel plezier in had. Denk dan aan schoolvakken waar je goed in was/ die je leuk vond, hobbies die je hebt, bepaalde boeken of tv programma's waar je erg in geinteresseerd bent enz. Vaak rolt daar wel een "onderwerp" uit waar je verder mee wilt. Je kunt ook alle vacatures uit de krant knippen die je aan spreken. Let dan niet op locaties of allerlei randvoorwaarden waar je niet aan kunt voldoen, maar kijk naar wat je aanspreekt in die vacature. Hier kun je meestal een rode draad in ontdekken waar je dan weer verder mee kunt. Praat ook met "werkenden" en vraag hen uitgebreid naar de inhoud van hun werk en de opleidingseisen.
Ik hoop dat je zo genoeg ideeen hebt om een goede keus te maken waar je een passende opleiding bij kunt vinden.
Veel succes
Met citaat reageren