Los bericht bekijken
  #5  
Oud 9 december 2008, 23:33
defreule defreule is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 november 2008
Berichten: 15
defreule is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatie Juridisch Medewerker Rechtbank, graag commentaar!

Hoi Hans

Ik heb inderdaad de neiging wat zakelijk te schrijven. Beroepsdeformatie, ben ik bang, het wordt er ons juristen vanaf het begin van de studie ingeramd om helder en zakelijk te schrijven. Daarom twijfel ik ook om de toon te 'persoonlijk' of populair te maken: ik wil immers dat de selecteur inziet dat ik in staat ben helder en zakelijk juridische stukken op te stellen. Ik moet voor mezelf een goede middenweg zien te vinden tussen helder en zakelijk taalgebruik en een persoonlijke en aansprekende opening.

Ik vind zelf lange, samengestelde zinnen lastig lezen. Daarom geef ik de voorkeur aan kortere zinnen. Ik zal kijken of ik meer verbindingswoorden kan gebruiken om de tekst beter te laten lopen.

Bedankt voor het commentaar! Als ik er uit ben zal ik de brief weer posten. Al het commentaar blijft natuurlijk ook in de tussentijd welkom.

(Ik laat mijn brief ook altijd in mijn omgeving lezen. Ik word alleen omgeven door juristen, en die hebben toch een ander idee van duidelijk taalgebruik dan de rest van de bevolking... Als ik twijfel is het juist fijn om vanuit een hele andere hoek commentaar te krijgen. Dit forum is daar geweldig voor! Mensen die geen enkel belang hebben bij mijn sollicitatie geven eerlijk en direct commentaar. Super toch?!)
Met citaat reageren