Los bericht bekijken
  #28  
Oud 9 juni 2011, 10:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Heeft iemand tips en tricks hoe ik mijn employabiliteit het beste in beeld kan brengen?
Ik zou dit aangrijpen om een opleidingsplan voor jezelf te maken. Dat bevat elementen die terugkomen als employability-indicatoren in je eerste bericht van deze discussie:

5.2.1 zich oriënteren op studie en beroep, zowel binnen als buiten het curriculum

Je analyseeer de opleiding die je gekozen hebt in relatie tot het werkveld. Je kunt bijvoorbeeld een motivatie aangeven voor keuzes die je in de loop van je opleiding moet maken (minor, keuzevakken e.d.).

5.2.3 leerstrategieën ontwikkelen om de eigen competentieontwikkeling te sturen en vaststellen of er sprake is van geschiktheid voor het beroepenveld

Je beschrijft wat je hoe wilt leren. Wat in de schoolbanken, wat met een coach/mentor, wat uit studieboeken, wat door werkervaring op te doen...

5.2.4 inzicht tonen in de eigen (studie)loopbaan

Je schetst je studieloopbaan tot nu toe en verklaart de keuze voor je opleiding.

5.2.5 uitleggen wat eigen sterke en zwakke punten zijn

Lijkt me duidelijk.

5.2.6 uitleggen wat eigen kansen en bedreigingen zijn

Dit zou ik vooral betrekken op je huidige werkgever (aangenomen dat het niet de bedoeling van je werkgever is dat je naar elders vertrekt)

5.2.7 zich oriënteren op het vakgebied en de kennis hieruit toepassen voor de eigen ontwikkeling

Lijkt me duidelijk.

5.2.8 sturing geven aan de eigen (studie)loopbaan

Dat doe je door dit opleidingsplan te schrijven.

5.2.9 reflecteren op de ontwikkeling van de eigen competenties

Lijkt me duidelijk.

Door zo'n opleidingsplan voor jezelf te schrijven geef je invulling aan een belangrijk deel van de competentieontwikkelingsdoelstelling én creëer je een handvat om dingen gedaan te krijgen van je leidinggevende. Zet er vooral ook dingen in die tijd en geld kosten, bevoegdheden/toestemming/medewerking behoeven etc.

Matig geïnteresseerde en weinig beschikbare leidinggevenden veranderen in doetjes, als je ze een kant-en-klaar plan voorlegt waar alleen maar "okay" op gezegd hoeft te worden
__________________
René
Met citaat reageren