Los bericht bekijken
  #1  
Oud 1 februari 2010, 09:18
Cindy... Cindy... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 oktober 2007
Berichten: 7
Cindy... is on a distinguished road
Standaard Graag een mening van andere gevraagd sollicitatie pedagogisch medewerker

Stichting xxxx
xxxxxxxx
Afdeling : P&O

01-02-2010, xxxx
Betreft : Sollicitatie pedagogisch medewerker B

Geachte mevrouw x,

Het afgelopen jaar zijn mij de advertenties betreft de vacatures van Pedagogisch medewerkers B te xxxxx niet ontgaan. Meerdere malen moest ik de vacatures aan mij voorbij laten gaan, daar ik nog niet in het bezit was van mijn diploma als Sociaal Pedagogisch werker, Woonbegeleiding.
Tot mijn spijt kon ik telkens niet solliciteren, terwijl ik weet dat dit een functie is die mij enorm aanspreekt en ik van mening ben dat deze functie op mij van toepassing is. Gezien ik nu afgestudeerd ben, kan ik met enthousiasme solliciteren op de vacature van pedagogische medewerker B die u toont op de website van xxxxx.

Mijn voorkeur om met jeugdigen en jongeren te willen werken is duidelijk tot uiting gekomen gedurende mijn stageperiode bij Stichting xxxx, afdeling Woontraining. Op deze afdeling worden jongeren en volwassenen begeleidt en ondersteunt in een traject dat gericht is op vaardigheden aanleren om daarna zelfstandig te kunnen functioneren in onze maatschappij.
Uit feedback van mijn collega's op deze afdeling is naar voren gekomen dat ik affiniteit heb met deze doelgroep omdat ik, door het voeren van individuele gesprekken en het doen van activiteiten, een veilige en vertrouwde hulpverleningsrelatie kan opbouwen en onderhouden. Ik heb een open houding, kan een luisterend oor bieden daar waar nodig en de jeugdigen of jongeren motiveren en stimuleren om doelen te bereiken. Gedurende mijn studie, en met name in mijn stage, heb ik geleerd om zowel jongeren als volwassenen adequaat aan te kunnen spreken op hun gedrag en heb ik leren omgaan met agressiviteit.

De basismethodiek YOUTURN, die vanaf 2010 toegepast gaat worden op xxxx, sluit aan op wat ik kan en lijkt mij daarom een uitermate interessante methode om mee te werken. Het economy systeem, zoals beschreven op de website, oogt als een goede manier om iets te bereiken bij jeugdigen en jongeren.

Het werken met een nieuwe methode is uitdagend, iets waar ik van hou. Ik deins niet terug als 'iets even niet mee zit' en kan me daarom ook heel goed vinden in de specifieke functiekenmerken van deze vacature. Ik weet afstand en nabijheid goed te bewaren en met mijn doorzettingsvermogen kan ik een hoop bereiken. Werken in teamvorm en zelfstandig is mij niet onbekend en ik beschik over schriftelijke en mondelinge vaardigheden op Hbo-niveau.

Hopende heb ik uw interesse gewekt als geschikte kandidaat voor deze functie, echter zou ik graag in een kennismakingsgesprek het een en ander nader willen toelichten.

Met vriendelijke groet,
xxxxx

Dit zijn de specifieke functiekenmerken en het profiel van de functie

Profiel van de functie
Kennis
Afgeronde MBO-opleiding (Sociaal Pedagogisch Werk).
Kennis van en inzicht in groepsdynamische processen.
Kennis van en inzicht in opvoedingstheorieën, gedragstherapeutische technieken en de gangbare gedragsbeďnvloedinginstrumenten.

Specifieke functiekenmerken
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden voor het rapporteren over het verloop van de hulpverlening.
Sociale vaardigheden, gericht op het motiveren en stimuleren van de jeugdigen waarbij gedragscorrigerend en –controlerend optreden van belang is.
Communicatieve vaardigheden voor het onderhouden van informatieve contacten met (pleeg)ouders/ familie, scholen, externe instanties en dergelijke.
Activerend, intercultureel en klantgericht kunnen werken.
Creativiteit voor het aanbieden van activiteiten gericht op vrijetijdsbesteding.
Stressbestendigheid en improvisatievermogen vereist bij interventie in crisissituaties.
Met citaat reageren