Los bericht bekijken
  #1  
Oud 26 juli 2011, 00:06
Floor Floor is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Berichten: 3
Floor is on a distinguished road
Standaard Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO

Hallo iedereen,

Ik heb afgelopen schooljaar mijn havo-diploma op mijn sloffen gehaald en de grote vraag is nu; hoe verder? Er is eigenlijk geen enkele studie die me écht aanspreekt, ik ben sowieso nooit echt een gemotiveerde leerling geweest. Natuurlijk wil ik wel verder leren omdat ik geen zin heb om de rest van mijn leven voor een minimumloon te blijven werken. Ik zat te denken aan HBO MER omdat ik met die studie nog verschillende kanten op kan. Rechten lijkt me leuker maar volgens mij biedt management & economie meer kans op een goede baan met veel doorgroeimogelijkheden. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met HBO MER.

Daarnaast wil ik, als mijn cijfers het toelaten natuurlijk, doorstromen naar 1WO na mijn 1e jaar HBO (mijn mentor heeft dit ooit aangekaart en ik zie het wel zitten omdat een universitaire diploma meer waarde heeft dan een HBO-diploma). Probleem is alleen dat ik niet precies weet naar welke universitaire opleidingen ik mag doorstromen na 1 jaar HBO MER en in het geval dat er veel verschillende opties zijn, welke WO-opleiding het beste op HBO MER aansluit. Iemand die hier enig idee van heeft?

Tenslotte ben ik van plan om HBO deeltijd te doen omdat ik graag meerdere volle dagen per week blijf werken. Op dit moment werk ik gemiddeld 36u per week maar ik heb gelukkig veel invloed op mijn werktijden dus zodra ik ga studeren wil ik het aantal werkdagen beperken tot 3, hooguit 4. Deeltijd lijkt me perfect bij me passen omdat ik geen zin meer heb om veel naar school te gaan, leren doe ik thuis tenslotte toch beter dan in een omgeving waar ik andere mensen om mij heen heb. Ik heb me een klein beetje verdiept in HBO deeltijd en 2 avonden per week naar school lijkt me ideaal (laat ik nou ook net een avondmens zijn, dus de tijd vind ik ook perfect). Het enige waar ik een beetje mee zit is mijn leeftijd; ik ben pas 17 jaar en volgens mij wordt deeltijd voornamelijk gevolgd door mensen die een stuk ouder zijn dan dat ik ben. Ik vroeg me af of jullie denken of dit een voordelig of nadelig iets is en of een deeltijd-opleiding überhaupt verstandig is voor een 17-jarige.

Ik hoop dat er iemand is die me een beetje duidelijkheid kan geven, de laatste inschrijvingen zijn volgende maand en ik denk er al maanden over na maar er is gewoon niks wat ik echt graag zou willen doen. Dit lijkt me een mooie oplossing, ik wil alleen weten of het allemaal realistisch en verstandig is om te doen.

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren