Los bericht bekijken
  #6  
Oud 18 februari 2007, 21:50
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland

Beste Aardbei,

zorgen zijn voor morgen! Je maakt je gek om niets. Die driekoppige monsters bestaan wel, maar altijd bij de ander
hoe ik het zie: als je bij een sollicitatiegesprek het gevoel krijgt met een monster te maken te hebben (dat kan er één zijn maar het kunnen er ook zes zijn...dan hebben ze het over een commissie, heel leuk om mee te maken) is het enige advies dat ik je kan geven: rustig blijven. Ze willen alleen maar weten hoe je in elkaar zit, wat voor typje je bent. Daarbij komt ook dat als het gevoel blíjft dat het wellicht niet helemaal jouw bedrijf is qua sfeer / mentaliteit. Meestal moet je, als je wordt aangenomen vervolgens elke dag met die mensen samenwerken.... Dat vergeten er een hoop!!!!

Stages worden veelal overdreven. Niet v.w.b. tijden, maar vooral qua werkzaamheden en termen. Dus heb je niet 3 weken op een stoeltje zitten draaien maar heb je een belangrijk deel van de tijd de dynamische kwaliteiten van het meubilair doorgenomen inclusief de rapportage ervan op orde gesteld. Kortom, je 'leukt de boel op'. Dat moet voor een vormgever geen probleem zijn: je pakt je CV en geeft dat vorm. In jouw specifieke geval heb je daarnaast dat dit laatste écht de doorslag kan geven: waarom zie je jouw CV niet als je eerste eigen klus? Ontwerp een CV waar een werkgever direct aan kan zien wat hij in huis haalt. Ik neem aan dat je niet voor de ambtenaren-zaken wilt gaan werken (ofwel de grote bureaus) maar juist de kleine. En die zitten niet te wachten op 250 vrijwel identieke CV-tjes voor die éne baan die ze hebben te vergeven.
Probeer ook zelfstandig klussen op te knappen. Ga in de buurt shoppen voor kleine opdrachten die je thuis uitwerkt. Zorg ervoor dat je portfolio vol komt met écht werk (er komen er zoveel van school met uitgewerkte schoolopdrachten. Da's leuk, maar soms totaal niet realistisch!) Ga bij een klein theater aankloppen, bij bedrijven voor een visitekaartje... En let op, reken er ook geld voor! Je laat op die manier ook direct zien dat je niet voor de poes bent! je hebt het toch goddorie in je vingers, laat ze maar een poepie ruiken! Op die manier bouw je vertrouwen op (en als je een keer op je plaat gaat, so what? Dat heb je ook als je gaat skiën!)

Mocht je echt geen opdrachten krijgen dan kan je altijd aankloppen, wellicht dat ik je dan een (bescheiden!) slinger kan geven.

Thor2002
Met citaat reageren