Los bericht bekijken
  #14  
Oud 24 oktober 2013, 02:17
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard What to do?

Ik ben al 2,5 jaar werkzaam binnen een groep van 6 mensen met een verstandelijke beperking die daarnaast psychische problemen hebben. Ik heb hiermee dus al aardig wat ervaring opgedaan.
De gedachten en beweegredenen voor bepaald gedrag gaan mij steeds meer interesseren. Waarom vertoond deze client dit gedrag? Welk waarom zit daar dan weer achter?
Wat leeft er in hun hoofd? Zo is er een client die alles op zichzelf betrekt. Als iemand iets zegt waar: hem, zijn, hij, man, vent, gozer en andere mannelijke benamingen in voorkomen, weet hij meteen zeker dat het over hem gaat. Waar komt dit gedrag vandaan en hoe kan je hem overtuigen en begeleiden dat zijn denkstijl veranderd of is dit niet te veranderen en hoe kun je daar het beste op inspelen.
Andere casus: Client heeft persoonlijkheidsstoornis Borderline, gedraagt zich als prinses op de erwt. Ze is incontinent op momenten dat andere groepsgenoten aandacht van je krijgen en momenten waarop het echt niet uitkomt, Waar komt dit gedrag vandaan en hoe ga je daarmee om.

Als ik deze casussen heb... kan ik dan opheldering krijgen en leren met zulk soort (gelijke) situaties om te gaan als ik de opleiding toegepaste psychologie volg?

Ik ben erg aan het orrienteren voor een opleiding die te maken heeft met soort zaken.
Weet nog niet precies wat ik wil, maar weet wel dat ik een opleiding wil waarin je leert waar gedrag vandaan komt, wat het doet met de omgeving, wat het doet met de client zelf.

Ik hoop het te horen.

Gr,
Dana de Water
Met citaat reageren