Los bericht bekijken
  #8  
Oud 9 oktober 2011, 19:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard studiekeuze

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Of het terecht is of niet laat ik even in het midden, maar een reguliere opleiding wordt sneller voor vol aangezien. Je moet wel voor jezelf bepalen wat je wilt en hoe je het beste leert.

Ikzelf raak snel verveeld in de "klas" doordat het me allemaal te langzaam gaat. Een van de redenen voor mij om juist op afstand te gaan studeren bij de Open Universiteit. Andere mensen hebben juist een stok achter de deur of het contact met medestudenten nodig om goed te kunnen studeren. Bedenk dus goed wat voor type student je bent voordat je een keuze maakt. Oriënteer je ook goed op de studie die je wilt gaan volgen en de uren die je er aan kwijt bent (incl. reizen), want het valt vaak niet mee om een deeltijd studie te doen.
Het klopt dat sinds 1 september 2011 voor een tweede bachelorstudie (of een tweede masterstudie) het instellingscollegegeld verschuldigd is. Helaas denken de bekostigde instellingen (de reguliere hogescholen) dat ze dan via een veel te eenvoudig economisch model (hoeveel levert een bekostigde student op - dat rekenen we door) ook nog steeds de deeltijdstudenten binnen halen.

Voor de deeltijdstudent betekent dit het volgende:
a) Ga na wat je nu eigenlijk nodig hebt. Heb je een bachelor/master diploma in het betreffende vakgebied nodig? Of kan je volstaan met deelcertificaten / industriële certificaten et cetera?
b) Hoe belangrijk is de reputatie van het diploma. Doe je het voor je huidige baan of wil je een nieuwe baan veroveren?
c) Bekijk de totale opleidingsmarkt. Je het de commerciële opleiders (LOI / NCOI / NTI) die volgens mij prima werk leveren maar wel tegen een forse prijs. Je hebt de (bekostigde) hogescholen en universiteiten, die voor tweede studies heel duur zijn. En je hebt de Open Universiteit (en afgeleid daarvan Netwerk Open Hogeschool of NOH-I). Wellicht dat voor iemand die al een MBO-studie (technische) informatica heeft gedaan en een andere HBO studie heeft afgerond, de laatste optie de voordeligste is.
d) Wacht een jaar tot de markt zich weer gestabiliseerd heeft rond de nieuw ontstane regelgeving. De wetgeving rondom het hoger onderwijs is op 1 september 2010, 1 januari 2011 en 1 september 2011 ingrijpend veranderd. Misschien moet je gewoon even wachten hoe de zaken zich ontwikkelen voor je je definitieve keuze maakt.

Succes,
Ellen
Met citaat reageren