Los bericht bekijken
  #27  
Oud 23 september 2006, 23:21
Darluz Darluz is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Berichten: 40
Darluz is on a distinguished road
Standaard walnoten

Dag allemaal,

Ik sluit het vierluik af met walnoten.

Afgelopen donderdag had ik een netwerkgesprek met Boudewijn Slager, een bezield loopbaanadviseur die in het verleden veel ervaring en contacten heeft opgedaan binnen de wereld van de uitgeverijen.
Ik wilde met hem spreken over het hart van mijn schrijven, en de verschillende (tijdschrift)werelden waarbinnen bezieling, ontmoeting en ervaring het vertrekpunt van schrijven is. De dinsdag ervoor heb ik hem telefonisch benaderd en nodigde hij me uit om de daaropvolgende donderdag te komen praten. Het was een fijne vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn en tussendoor veel rust en ruimte. Iets van warmte.

In de trein naar Amsterdam bedacht ik me dat ik intuďtief het gesprek inging. Een aantal brandende vragen in de pocket, maar veel meer ook niet. Het gesprek en het moment plukken zoals het zich aandient, en het niet onder laten nevelen door van tevoren opgezette praat, want dit gaf een rookgordijn aan ellende (zie druiven plukken).
De zon beloofde wat. En scheen eigenwijs tussen mijn zenuwen door. Voor zenuwen bleek bij aankomst geen enkele reden. Er was meteen wederzijdse sympathie en ontspanning.

Het was een bijzondere ontmoeting waarin ik mij volkomen begrepen en beantwoord heb gevoeld en waarin het hart van mijn schrijven niet alleen ontvangen werd, maar goed voor mogelijk gezien. Zonder concessies.
Boudewijn heeft het hart van mijn schrijven gedurende het hele gesprek geen seconde uit het oog verloren. En het belang van dat hart om geraakt te willen zijn (en dit ook nodig te hebben om te leven), begrepen. Hij heeft daarmee mij als persoon die in de kern op zoek is naar verbinding en vervlechting, in zekere zin geldig verklaard. Sterker nog, beantwoord.

De momenten uit het eigen leven en het eigen zoeken die hij met mij heeft gedeeld waren stuk voor stuk verhalen die mij in de kern raken en waarin ik herkenning vind. Tegelijkertijd overstijgend in de zin dat ze mij meer dan alleen mezelf aanreiken. De betrokkenheid en openheid heeft me omringd, geraakt en bewogen. Ik kwam als vanzelf en geheel natuurlijk tot mijn kern. Niet veel mensen geven iets persoonlijks weg in het meedenken met een ander. Het uitwisselen van stukjes leven met elkaar vanuit verbondenheid, is ingrijpend anders dan het verwoorden van de les zelf. Een oprechte ervaring van een ander maakt de les doorleefd, echt, voelbaar, en ingebed. Dat is mijn persoonlijke ervaring en voor iedereen anders.
Iets van jezelf weg geven en in het contact leggen is een gulle investering in een ander. De parallellen en excursies naar andere onderwerpen tijdens het gesprek hadden ziel en daardoor zin. Het was een ruimte van samenzijn waarin ik, maar ook de ander zichzelf heeft willen laten zien.

Naast een oprecht en opgewekt gevoel heeft hij me concrete nieuwe mogelijkheden aangereikt. Niet alleen ten aanzien van mijn verdere stappen in de richting van Happinez, maar ook de wereld van de televisie komt ineens dichtbij.
Mijn passie voor taal-beeld-geluid bracht hem tot deze wereld. We zijn achter het internet gaan zitten en hebben gezocht op personen/programma’s die mij raken. Rob Felderhof (Villa Felderhof), Bas Haring (Stof), Het Klokhuis, Zomergasten, De Lama’s, documentaires/portretten. Het leek mij onbereikbaar, moeilijk denkbaar. In mensen/programma’s die mij raken een mogelijkheid zien, was zijn advies. En aan elke gedachte (of gevoel van onzekerheid) die dit lam legt voorbijgaan.
Leven met de eigen onzekerheid is ter sprake gekomen. Boudewijn opperde het idee om met 1 van die mensen in gesprek te gaan. Hij sloot niet uit dat die ander wederkerig ook iets in mij ziet. Hij had het hoopvolle nieuwtje dat ook een ander in mij kan zien of ik ergens wel of niet thuishoor. Het geraakt zijn vanuit je kern is inderdaad over het algemeen vaak wederkerig. En daar waar dit niet zo is, heeft het niet zo mogen zijn en zoek je verder.

Hij gaat mij in contact brengen met een redacteur van Vrij Nederland omdat zij en ik elkaar naar zijn idee goed zullen begrijpen en zij mij wellicht een contact in mijn beoogde schrijfwereld kan bezorgen (niet de VN zelf). Ook de Ode kan een goede bron zijn die mij mogelijk informatie of een contactpersoon op kan leveren, onderweg naar een wereld waar ik thuis kom. Mabel heeft in een eerder gesprek dit blad ook als mogelijkheid genoemd.

Boudewijn heeft me bovendien vertrouwen gegeven in mijn eigen aanpak, met als centrum intuďtie. En me op het hart gedrukt bij mijn eigen gevoel te blijven. Hij zag in mij iemand die wist wat ik wilde en dit op de juiste plek wel weet te verkopen. Vanuit mijn eigen bezieling met mensen spreken en vanuit het moment, zou mij daar brengen waar ik thuis hoor.
Een proces dat heel je leven lang duurt.

Onderweg naar huis proefde ik de smaak van walnoten die zonder moeite en zonder kraken open gaan. Walnoten openen waarbij je de noot noch de dop verwoest dat kan niet iedereen. Zelf kan ik dat alleen met een briefopener of een puntige schaar. Die steek je in het kleine puntje onderaan de vlakke kant van de walnoot. En je draait een paar keer. Het slot van de walnoot springt dan vanzelf open. De noot en de notendop allebei nog perfect in staat. De kern intact en in volle glorie.
Maar dit was toch iets anders.

Darluz
Met citaat reageren