Discussie: Heb jij een POP?
Los bericht bekijken
  #17  
Oud 2 november 2007, 11:39
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Heb jij een POP?

Zoal Harry scary ook schijft, het moet geen pushen worden. De organisatie waar ik nu werk maakt ook gebruik van het pop-systeem. Ik heb echter al wel snel begrepen dat dit deels komt doordat een extern bureau aan de directie heeft doorgegeven ´dat het gebruik van een pop´ onderdeel is van onze cultuur (het onderwijs). Sterker nog, het wordt ons min of meer opgelegd.
De achterliggende gedachte is prima, maar ik merk dat door de manier waarop het is geintroduceerd (top-down) er een grote terughoudendheid is binnen mijn organisatie.

Ik zit op dit moment met een dillemma v.w.b. mijn POP. Ik kreeg (toevallig...) vanochtend de vraag waar mijn POP bleef. Maar hier komt de crux: ik ben bezig om (buiten medeweten van mijn huidige werkgever) bij twee andere instanties binnen te komen. Deze instanties zijn echter van zo´n andere aard dat het weinig zin heeft om een ontwikkelpunt op te schrijven waar ik aan kan werken, zonder bij mijn huidige directie vraagtekens te laten rijzen... Uiteraard kan ik wel punten bedenken op persoonlijk vlak, maar dat vind ik zonde van mijn tijd: daar werk ik in mijn eigen tijd aan en het heeft geen relatie tot mijn werk of werkgever. Daarnaast, hoe raar is het om voor jezelf op papier te (moeten) zetten dat je beter in een bepaalde hobby wilt worden, om maar eens wat te noemen....Dat soort zaken vind ik niet altijd in een POP passen, tenzij het raakvlakken heeft met je professionele milieu.

Daarnaast komt er ook een soort verzadigingspunt in wat je van werknemers kunt verlangen. Het schrijven van een POP is allereerst bedoeld voor de werknemer. Als deze nu aangeeft dat hij of zij problemen heeft met het opzetten van een POP kun je uiteraard in overleg gaan om punten te zoeken, maar als de werknemer tevreden is met de situatie en ook kan uitleggen dat er verder geen belemmeringen zijn in zijn of haar werk....Hoe ver ga je dan als directie om erop te blijven hameren dat er een popje komt? Op het moment dat je dan blijft vragen krijgt de werknemer al snel het gevoel ´maar iets te noemen´ om er van af te zijn. Ofwel, een averechts effect, want de punten die dan genoemd worden zullen niet echt bij de werknemer spelen. En geloof me, dit heb ik ook een keer gedaan: gewoon aangeven dat je meer wilt weten over de financiele stromen binnen de organisatie. Na een half jaar was ik niet héél veel wijzer maar wel een half jaar verder. Toen had ik inmiddels al wel een leuk onderwerpje gevonden, maar of dit allemaal de bedoeling is van een pop....Dacht het niet.

Thor2002
Met citaat reageren