Los bericht bekijken
  #1  
Oud 11 januari 2014, 16:05
Praesidium Praesidium is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 januari 2014
Berichten: 2
Praesidium is on a distinguished road
Unhappy Twijvelen over welke opleiding ik moet volgen!

Allereerst wilde ik zeggen dat dit mijn eerste keer is dat ik iets post op carričre tijger. En dat ik de volgende wil gaan posten omdat ik van nature een twijfelend persoon ben en dus graag wil weten wat er echt bij mij past. Ik heb heel veel studiekeuze testen gedaan maar de uitslagen veranderen steeds van Horeca naar Verpleegkunde etc.
Allereerst wat informatie over mij: Zelf deed ik een MBO-4 Boekhoudkundig medewerker opleiding en heb ik mijn diploma behaald zonder moeite of leren maar dat een kantoorbaan mij niet echt lekker zit. En nu doe ik HBO Biologie & medische laboratorium onderzoeken maar na de half jaar dat ik daar zit bleek mij de practicum wel te zitten maar dat ik niet genoeg kennis hebt in scheikunde & biologie aangezien ik die vakken heel lang geleden al heb laten vallen in het VMBO-T en dus zit na te denken om te gaan stoppen voor 1 februari in verband met de 1 februari-regeling. Ik sprak mijn mentor hiervoor een paar dagen geleden en die zei dat het misschien beter was dat ik zou stoppen aangezien ik een B&M & Chemie gemixte opleiding doe en dat ik wel gedreven ben in de biologie gedeelte maar dat het chemie heel moeilijk voor mij is. Nu heb ik wel een paar interesses in soorten opleidingen: Psychologie, Geneeskunde, Lerarenopleiding voortgezet onderwijs en misschien vind ik informatica ook wel leuk.

Ik vind psychologie heel leuk omdat veel mensen steeds tegen me zeggen dat ik een goede intuďtie heb en mezelf makkelijk kan inleven in andere mensen, ookal ben ik best een introverte persoon die niet zo veel praat. En omdat ik altijd al interesse had in mijn zelf-ontwikkeling van het persoonlijkheid en die van anderen. En ik het ook best wel leuk vind om te lezen over psychologische aandoeningen en wat de oorzaken etc zijn. Maar de theorieën lezen etc spreekt mij niet aan aangezien ik er niet van hou om boeken te lezen tenzij ze me echt aanspreken.

Geneeskunde lijkt me ook heel leuk aangezien ik dan de kans heb om mensen te helpen en in een ziekenhuis te werken waarvan ik het liefst diagnoses wil gaan stellen. Maar dit is voor mij net als psychologie heel moeilijk te behalen aangezien ik alleen een MBO-4 economie diploma heb en dus een Colloquium Doctum moet doen om toegelaten te worden in Psychologie of Geneeskunde en ik dus erg twijvel of ik de toelatingsexamens wel haal.

Een lerarenopleiding lijkt me ook wel leuk in het gebied van Engels, Wiskunde, Aardrijkskunde(misschien ook biologie want ik interesseer me er wel in maar ik heb weinig kennis erover) of misschien zelfs PABO. Ik baseer mijn keuzes op die lerarenopleidingen omdat ik in die vakken heel sterk ben. Maar het probleem hierbij is dat er wel HBO-opleidingen in zijn maar dat ik alleen kan beginnen in augustus/september en dat ik meteen wil gaan beginnen in februari aangezien ik geen half jaar vakantie wil. Bij universiteiten vind ik de wachttijd het wel waard om me zo voor te bereiden op de theorie die ik dan zal krijgen.

En als laatst spreekt Informatica me wel aangezien ik heel veel bezig ben met mijn computer maar dat ik niet zo'n kennis heb als zeg maar anderen die weten hoe ze moeten programmeren etc. Hierbij zijn er vele februari-starten in verschillende hogescholen maar dat ik bang ben dat ik Informatica niet aan zal kunnen vanwege het geen kennis hebben van programmeren etc.

Dus mijn vraag hierbij is: Wat moet ik doen?
Ik weet helemaal niet wat ik wil gaan kiezen als beroep, en dat ik steeds verschillende opleidingen krijg als een favoriet in studiekeuze testen. Graag ben ik ook geďnteresseerd in de universitaire opleidingen wat er dus boven staan maar dat ik dus hiervoor een Colloquium doctum moet doen voordat ik toegelaten word. Ik heb dus als ik hierna stop met deze opleiding een half jaar vrij of ik kan meteen beginnen aan een andere opleiding in februari maar tot nu toe heb ik alleen informatica die me wel interesseert. Ik kan hier letterijk niet door slapen omdat ik steeds twijfel aan mijn carričrekeuze en wat de beste keuze is voor mij om te doen.

Het liefst zou ik een carričre willen hebben met deze eigenschappen:
1. Zelf zou ik een carričre willen waar je vaak alleen werkt maar dat het wel soms kan om samen te werken.
2. Ik zou ook graag anderen willen helpen.
3. De salaris maakt mij niet zoveel uit maar ik wil ook niet dat mijn salaris te laag is. Ik wil het liefst dat het op zijn minst een gemiddelde salaris is maar heb wel een voorkeur voor een hoog salaris in mijn beroep.
4. Ik zou ook het liefst dingen willen uitleggen aan mensen omdat ik het wel heel leuk vind om dingen uit te leggen hoe het allemaal werkt etc.

Graag hoor ik wat van jullie! En excuses als ik niet zo snel zal reageren aangezien ik de discussie heb gepost voordat ik moet werken!
Met citaat reageren