Los bericht bekijken
  #6  
Oud 18 oktober 2005, 02:48
Erni
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Vinden jullie mijn sollicitatiebrief makelaar pakkend?

---- Ik zie nu pas dat je bericht al een maand oud is. Omdat ik al de reply had getypt, zet ik hem er toch maar bij. -----




15 september 2005

Betreft: vacature (assistent) makelaar o.z.

Geachte mevrouw XXXX,

Met veel belangstelling las ik in de krant XXX van zaterdag 10 september jongstleden, dat u op zoek bent naar een (assistent) makelaar o.z. ter ondersteuning van het team in XXX. ----Ik werd gelijk enthousiast over deze functie.

-----In het algemeen: je schrijft heel formeel. Probeer wat minder lange zinnen te maken. Hoewel een makelaar ook adviserend en dienstverlenend werkt, is hij voornamelijk commercieel bezig. Een makelaar verkoopt en maakt winst. Dat is zijn ‘core business’. Jij benadert de functie voornamelijk vanuit een dienstverlenend perspectief.

In mijn huidige functie als junior beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening bij de gemeente XXX heb ik regelmatig contact met makelaars uit de regio. Deze contacten hebben mijn interesse voor de werkzaamheden van een makelaar en de zakelijke dienstverlening gewekt.
Vandaar dat ik recent ben gestart met een opleiding voor het behalen van mijn SVM-diploma.

------Dat je gestart bent met je SVM diploma vind ik een sterk punt. Ben je bezig met certificaten of ben je bezig makelaar-taxateur te worden? Wat boeit je in het werk van een makelaar?

Ondanks het feit dat ik nu een baan in de publieke sector vervul, meen toch over kwaliteiten te bezitten die de uitoefening van de functie ten goede komen. Omdat ik onder andere een adviserende rol richting het bestuur heb en een dienstverlenende rol richting de burger, meen ik over goede en heldere communicatieve vaardigheden te beschikken. Verder ben ik oplossingsgericht, wat naar mijn mening noodzakelijk is binnen de dienstverlening. Tot slot ben ik gedreven en leergierig wat nodig is om zonder ervaring als makelaar de functie toch met succes uit te kunnen oefenen.

------Het bestuur… de burger…. Dit is voor mij ambtenarentaal. Alweer: een makelaar werkt commercieel. Hij heeft vakkennis, verstand van de vastgoedmarkt en mensenkennis. Bij een zoekopdracht moet hij goed aanvoelen wat de klant wil. Daarnaast is hij een inkoper en een verkoper.

---- Denk niet voor degene aan wie je de brief schrijft. De zin: Tot slot ….uit te kunnen oefenen” komt op mij zwak over. Spreek met overtuiging, dat je zeker weet dat je de juiste eigenschappen hebt voor de functie.

U begrijpt dat het haast onmogelijk is om alle informatie over mijzelf in een brief weer te geven. Daarom zie ik er naar uit om tijdens een persoonlijke kennismaking mijn brief nader te kunnen toelichten. Ook hoop ik in een persoonlijk gesprek met u wat meer van de functie en uw kantoor te weten te komen.

---- Niet doen, die beginzin. Je schrijft geen biografie, je zet je eigen verkoopverhaal op een A-4. Jij bent degene die ze moeten hebben. Iemand die de juiste eigenschappen heeft, die snapt waar het vak over gaat, die aantoont er voor te willen studeren, die enthousiast is en hard wil werken om er een succes van te maken.

Ook niet doen: schrijven dat je eigenlijk niet veel van de functie en het kantoor weet. Waar solliciteer je dan eigenlijk naar? Het lijkt me een leuke functie maar ik weet niet waar het over gaat? Bel ze op, vraag meer informatie, kijk op de website, kijk wat hun aanbod is, hoeveel mensen er werken, wie de oprichters zijn etc. etc.
Met citaat reageren