Los bericht bekijken
  #2  
Oud 28 maart 2009, 15:31
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Forensic science, wie heeft ervaring met deze hbo opleiding?

Hoi Ingrid,
Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding Forenic Science in Leeuwarden.
In het eerste jaar en in de eerste helft van het tweede jaar staan de vakken vast.

Je krijgt in het eerste jaar:
1ste Periode: Je studie je toekomst, werken in het lab (is vooral iedereen op hetzelfde niveau brengen) Niet zo veel aan omdat je het eigenlijk al hebt gehad. het is Labvaardigheid en schei- en wiskunde.
2de periode: Moleculaire detectie en biobits. dit is voor werken met DNA. Zowel theoretisch als in het lab. (Vond ik erg leuk)
3de periode: Chemisch sporenonderzoek en cybercrime. Hier krijg je dus les in de chemie kant en je leert over misdaad op het internet. Dat laatste is veel op de computer en de andere weer theorie en lab.
4de periode: Forenische patroonherkenning en biologisch sporenonderzoek. De eerst is vooral het verbeteren van foto's en de tweede is onderzoek doen naar bloed, speeksel, sperma enz. ook weer de eeerst achter de computer en de tweede theorie en lab.
Bij alle moduels geldt dat er er een toets is en een opdracht die je moet uitvoeren.

jaar 2:
Periode 1:Research management en Wapenleer. het eerst is leren hoe je een goed verslag moet maken en bij het tweede leer je hoe een wapen werkt enzo. OOk ga je naar de schietbaan.
Periode 2: Criminalistiek en Chromatografie. Hierbij leerje waarom mensen criminele dingen doen en weer een stuk chemie.
Hierna gaat je twee keer 10 weken op stage.

In het derde jaar ga je minors en majors volgen. Je kan de DNA, CHemie, Cybercrime en Toxicologie kant op. Het vierde jaar is stage en afstudeer opdracht.

Ik vind de opleiding echt erg leuk. je leert erg veel en ook over veel dingen. Meestal heb ik leuk vind om eht één keer gedaan te hebben, maar dat ik daar in mijn verdere carriere niks mee wil doen.
We wel irritant is, is dat je over achteraan moet gaan en dat het ook niet altijd goed geregeld is. bijvoorbeeld roosters krijg je en dag van te voren enzo.
De rest van mijn mede studenten ook wel een leuke opleiding, omdat er maar 5 zijn gestopt van de 55. (dus erg weinig).
De lessen zijn allemaal in het Nederlands, al komt het voor dat de lesboeken en de powerpoint presentaties in het Engels zijn.
De opleiding is dus om en om theorie en praktijk. is een goede manier want je hoor eerst de achtergrond informatie hoe een apparaat/reactie werkt en daarna ga je het zelf doen.

Ik hoop dat je zo wat meer weet.

Groetjes Diana

-----------------------------------------------------------------------
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingrid-xd Bekijk bericht
ik wil na dit schooljaar graag forensic science studeren in leeuwarden, ik wil echter eerst graag wat meer hierover weten. ben al naar verschillende opendagen geweest, maar daar blijft alle informatie wat oppervlakkig, ik heb wat meer diepgang nodig. wie kan wat vertellen over deze opleiding?

wat zijn de mogelijkheden, welke vakken kun je volgen, wat is de voertaal, is het leuk om te doen, heb je veel college's of is het meer praktijk? enz.

groetjes,

Ingrid
Met citaat reageren