Los bericht bekijken
  #1  
Oud 13 september 2005, 23:11
sterretje24 sterretje24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Berichten: 7
sterretje24 is on a distinguished road
Standaard Doe jij iets met je studie? Ik niet

Hoi allemaal,

Ongeveer 2,5 jaar nu, mag ik de titel mr. voor mijn naam zetten. Ik heb dus rechten gedaan. Toen ik begon aan deze opleiding wilde ik heel idealistisch kinderrechter worden (of zoiets, advocaat in die richting). Uiteindelijk bleek recht nog meer te omhelzen dan alleen strafrecht en het bestuursrecht bleek mij wel te liggen. Hiermee had ik voor mezelf een flitsende carričre in het bedrijfsleven als bedrijfsjurist al enigszins weggestreept. Dit leek me trouwens ook geen geweldige baan. Eigenlijk hou je dan nog twee dingen over, juridische dienstverlening of de overheid. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ruimtelijke ordening mij erg interesseerde. Ik werk nu ook als beleidsmedewerker RO. Dit heeft eigenlijk weinig meer met de juridische kant van de RO te maken. Ik maak beleid. Hier heb ik niet voor geleerd. Het wetboek komt nog wel eens naar voren, omdat ik me aan bepaalde procedures moet houden, maar voor het "echte" juridische werk hebben wij juristen (ook al ben ik er zelf ook eentje!) die alles bijhouden en het graaf en spitwerk doen. Ook doen zij de bezwaar en beroepsprocedures. Nu ik dit van dichtbij meemaak ben ik blij dat ik feitelijk geen jurist ben. Dit vind ik geen leuk werk en past ook niet echt bij mij en dat terwijl ik tijdens mijn studie daar natuurlijk alleen maar mee bezig was.

De overheid blijkt mij ook niet geheel te liggen. Dit ligt meer aan de overheid zelf, dan aan mijn functie. Ik ben recent begonnen met een opleiding, want ik wil de zakelijke dienstverlening in. Dit heeft totaal niets met recht te maken, maar met commercie en verkoop!

Toch is gebleken dat zowel in mijn functie als beleidsmedewerker als in hopelijk toekomstige functie, mijn opleiding altijd van pas komt. Is het niet direct, dan is het wel indirect. Natuurlijk had ik misschien achteraf gezien beter een andere studie kunnen kiezen, dat meer aansluit op mijn huidige interesses, maar ja, dat is niet voorzienbaar, maar weggegooid geld of moeite is het absoluut niet!

groetjes,
Sterretje24
Met citaat reageren