Los bericht bekijken
  #1  
Oud 2 december 2013, 12:30
Photonios Photonios is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 2
Photonios is on a distinguished road
Standaard Stoppen met opleiding i.v.m werk

Beste onbekende mensen,

Ik ben op dit moment 18 jaar oud. Ik ben in het bezit van een MAVO diploma en volg op dit moment de opleiding 'Applicatie Ontwikkeling' op het ROC, op niveau 4.

Als je de titel hebt gelezen en het stukje hier boven zal menig mensen waarschijnelijk denken: 'dom dom ga je studie maar afmaken'. Ik zou het daar volledig mee eens zijn als mijn situatie niet wat anders zou zijn.

Tijdens mijn tijd op de middelbare school was ik een luie leerling. Ik deed het minimale, en daar was dan ook alles mee gezegd. Dit was vooral omdat school mij verre van een uitdaging bood. Ik zat eigenlijk onder mijn niveau, aangezien mij in eerste instantie Havo was geadviseerd maar uiteindelijk toch Mavo, omdat ik een luie leerling ben.

Omdat ik zo'n luie leerling was, deed ik ook vrij weinig aan school. Ik deed eigenlijk nooit m'n huis werk, haalde netjes de toetsen zonder er maar een vinger voor uit te steken en leverde werk stukken altijd in met hoge cijfers.

Thuis (buiten school dus) was ik drukker met het mijzelf bijbrengen van een andere competentie; namelijk het ontwikkelen van software. Ik heb mijzelf alles bijgebracht wat ik weet. Inmiddels ligt na 5 jaar mijn kennis niveau en ervaring zodanig hoog dat ik met gemak aan de afgestudeerde MBO'er tip, en waarschijnelijk ook nog wel aan een afgestudeerde HBO'er.

Toen ik een jaar geleden met mijn opleiding begon was na 1 dag al duidelijk dat mijn niveau veel te hoog lag, en ik werdt overgeplaatst naar een ander leerjaar. Na 6 maanden tijd verspild te hebben in lessen met achterhaalde, incorrecte en voor mij bekende stof ben ik vervroegd op stage gegaan.

Ik heb een fantastische stage gevonden en heb daar 6 maanden lang met plezier stage gelopen. Men was daar zo onder de indruk van mijn hoge niveau dat ze me hebben aangeboden daar te blijven. Ik heb dit geaccepteerd en ik werk nu al 4 maanden als programmeur. Ik heb zeer leuke collega's en kan prima meekomen met mijn collega's.

Nu heeft het volgende zich voorgedaan. Ik zit officieel nog steeds op school, maar omdat ik mijn werk velen malen leuker vind dat naar school gaan, die naar mijn mening incompetent is. Nu dreigt men mij van school af te 'kicken'.

Persoonelijk zit ik daar niet mee, ik heb een leuke baan met voldoende uitdaging en een mooi salaris. Sterker nog, ik in de tussentijd om mijn niveau te testen verschillende malen gesolliciteerd en in alle gevallen was men in iedergeval geintereseerd.

Ik moet nu dus de keuze maken; of stoppen met school en gewoon door gaan met werken, of mijn werk neerleggen en door gaan met school. Ik kom niet meer in aanmerking voor een BBL opleiding (werken/leren) vanwege mijn afwezigheid.

Wat is jullie advies, of zou iemand mij in ieder geval zijn mening kunnen geven?

Met vriendelijke groet,
Photonios
Met citaat reageren