Los bericht bekijken
  #9  
Oud 14 november 2014, 22:06
PeterVercruysse PeterVercruysse is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 september 2014
Berichten: 49
PeterVercruysse is on a distinguished road
Standaard

Goedenavond Ruben,

Een combinatie van Asperger en Tourette is een vervelende combinatie. Een van de zaken die ik je kan vertellen wist je waarschijnlijk al: een beroep als verkoper of waar je veel in contact moet komen met andere mensen zoals een projektleider zit er niet in.

Je sprak ook over autisme, iemand met het syndroom van Asperger is geen autist. Mensen met asperger hebben een normale taalontwikkeling en kunnen op een normale manier contact te leggen met anderen, maar dat gaat soms wat moeilijker omdat de empathie en het inlevingsvermogen een stuk minder is. Tourette maakt het nog eens moeilijker.

Echter, mensen met Asperger zijn meestal uitstekende programmeurs:
1. Meestal zijn ze heel sterk in wiskunde, met cijfers in in abstract denken omdat ze rust vinden in een logische kunstmatige geordende wereld. Dit is zo ook het geval met mensen met autisme.
2. Logsich denken is hun ding. De meeste mensen gaan voort op hun gevoel om iets te beslissen, niet op logica.
3. Mensen met Asperger komen in de IT heel vaak met briljante ideeën af omdat ze niet beperkt worden door barričres die andere mensen wel ervaren.
4. Iemand met Asperger denkt veel zwart-witter, minder gekleurd dan andere mensen en hebben een meer fotografisch geheugen dat, in tegenstelling tot anderen, in de tijd minder genuanceerd wordt.

Heel kort gezegd komt het er op neer dat mensen met Asperger het moeilijker hebben om andere mensen te begrijpen, maar meestal veel sterker zijn in het schrijven en begrijpen van programma's. Software leunt veel dichter aan bij hun eigen denkwereld, meer dan van andere mensen.

Je schrijft dat IT je passie is en ik ben er van overtuigd dat je daar waarschijnlijk zeer goed in zult zijn en ik heb proberen uit te leggen waarom dit zo is. Het nadeel is dat zowel in België en Nederland bij een opleiding als programmeur er nog tal van andere vakken bijkomen die niets te maken hebben met programmatie maar waar je wel moet scoren om je opleiding af te maken. Dat is nu eenmaal zo en daar is er weinig aan te veranderen.

Naar mijn mening zou ik toch proberen om de studie voor IT af te werken, hoe zwaar dit ook mag zijn. Waarschijnlijk, gezien je situatie, moet dit mogelijk zijn om dit over meerder jaren te gaan spreiden.
Met citaat reageren