Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 november 2008, 13:42
J-music J-music is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 2
J-music is on a distinguished road
Standaard Re: Welke opleiding?? pedagogiek of P&O

Hallo Lisa,

Ik volg de opleiding Personeel & Arbeid, en het is zeker geen saaie opleiding.
P&A is een mix van zakelijk en sociaal, Pedagogiek is meer sociaal. Het is maar net wat je zelf meer aanspreekt.

Het is echt niet zo dat het vakkenpakket grotendeels bestaat uit recht en wetgeving. Van mij mag het zelfs meer zijn dan wat ik nu aangeboden krijg op de opleiding (maar dat is een ander verhaal).
Je krijgt ook 'zachtere' vakken als loopbaanbegeleiding en coaching, opleiden en trainen, arbeidsintegratie, communicatie en psychologie.
Persoonlijk vind ik de vakken als recht, arbeidsvoorwaarden, en economie leuker, maar dat is omdat de 'zakelijke' kant mij meer aanspreekt dan de 'sociale' kant.

In het 3e studiejaar kies je een hoofdstroom. Dit is P&O of Loopbaanbegeleiding, Onderwijs en Arbeidsintegratie. Als je voor P&O kiest, krijg je te maken met het maken van beleidsadviezen, functioneringsgesprekken voeren, het oplossen van organisatievraagstukken etc. Als je voor Loopbaanbegeleiding kiest krijg je meer te maken met psychologische testen, coachingsgesprekken, re-integratietrajecten opstellen, etc.
Hoe ik het ervaar is dat P&O meer de zakelijke kant is van de opleiding en Loopbaanbegeleiding neigt meer naar de sociale kant omdat je meer bezig bent met het helpen en begeleiden naar een studie- of loopbaankeuze, terugkeer naar werk etc.

Het kan zijn dat niet alle hogescholen hetzelfde onderwijsprogramma bieden.
Uiteraard zou je hiervoor dan bij de scholen zelf moeten informeren.

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid biedt voor jou en ik wens je veel succes met je keuzeproces!
Met citaat reageren