Discussie: Al die modelletjes!
Los bericht bekijken
  #3  
Oud 26 augustus 2005, 11:28
jellie jellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 augustus 2005
Berichten: 6
jellie is on a distinguished road
Standaard Re: Al die modelletjes!

Hallo Isa,

Er zitten natuurlijk wel overeenkomsten aan, maar zeker ook grote verschillen in.
Maar dat hangt af van wat je ermee wilt! En dat weet ik niet, dus beantwoord ik maar algemeen.


Met kernkwaliteiten bijvoorbeeld, moet je zelf aan de slag. Die sterke punten die jij wilt uitbuiten, zorgen namelijk ook voor zwakke punten die jij wilt verdoezelen (wat je ook verder ontwikkelen kan noemen). Dat komt omdat je erin in doorschiet. Veel zelfverttrouwen is bijvoorbeeld een kwaliteit, als je erin doorschiet wordt je arrogant. Wat je dat wilt ontwikkelen is bescheidenheid. Dat noem je dan je uitdaging .

Ennegrammen: om verder te komen dan de aha erlebnis, zul je je behoorlijk in het model en in jezelf moeten verdiepen. Toch kan het geen kwaad eens te kijken naar de drijfveren die mensen hebben om bepaald gedrag te vertonen, dat kun je uit dat model halen. Het zijn meer ´typetjes´ waar je jezelf en anderen in kunt herkennen.

De MBTI gaat over de verschillende manieren waarop mensen met informatie omgaan. Naar binnen of naar buiten gericht, op feiten of visies, info verwerken door te denken of te voelen. En wat ze er vervolgens mee doen: even zo laten of meteen aan de slag met plannen en oordelen etc.. Daar komen totaal verschillende voorkeuren voor werlkstijlen uit. Dit is overigens wel een redelijk wetenschappelijk verantwoord model.

Met betrekking tot astrologie: daar moet je in geloven. En heb je het dan over de eigenschappen van sterrenbeelden, of het wekelijks bericht wat je deze week als waterman nu weer kunt verwachten?
En dat laatste: nooit van gehoord. Jij blijkbaar wel, kun je me daar misshien iets meer over vertellen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Hallo!

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen:
  • kernkwaliteiten
  • enneagram
  • MBTI
  • Belbin
  • astrologie
  • Ayurvedische menstypen?
Volgens mij is één model echt wel genoeg om een beetje over jezelf na te denken en te proberen je sterke punten uit te buiten en je zwakke punten te verdoezelen. TOCH?

Trouwens raar dat er niets over astrologie staat op deze site. Heeft dat soms minder waarde dan die zogenaamd wetenschappelijk onderbouwde modellen?

Isa
Met citaat reageren