Los bericht bekijken
  #6  
Oud 4 oktober 2009, 02:22
Elle
Gast
 
Berichten: n/a
Post Re: Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makingsense Bekijk bericht
Elle, wat vind je zelf leuk om te doen?

Verder zou ik nog veel meer van je willen weten om er met je over te sparren.
Want het is een misverstand als je denkt dat je met het bovenstaande "recept" een pasklaar antwoord kunt krijgen.
Bedankt voor je reactie!

Ja, het lijstje is vrij generalistisch... en zegt niet veel over m'n interesses hč.

Okee... wat ik leuk vind:

- Ik houd enorm van muziek (piano m.n.). Wilde op m'n 13e naar het concervatorium, maar o.a. door RSI problemen is die droom in duigen gevallen. Ben een ander instrument gaan leren (gitaar) welke minder/geen problemen gaf. Het lag me op zich wel... ik was er best goed in, maar het instrument deed me niet veel...
Ben gestopt met muziek voor een aantal jaar, maar kon het niet loslaten.
Nu 5 jaar later ben ik toch (voor de gein) weer achter de toetsen gaan zitten. M'n rsi-klachten zijn inmiddels al een paar jaar over. Eerst kon ik nog geen kwartier spelen voor ik weer iets voelde... nu blijft het zelfs na 2-3 uur weg (wat ik niet vaak doe overigens).
Dit heeft me dus weer wat hoop gegeven. Valse hoop waarschijnlijk. Ik weet dat ik nu al te oud ben voor een muzikale carričre... en ik niet snel op m'n oude niveau terug zal komen.
Maar goed, toch ben ik blij. Er is niets dat me zoveel doet als pianomuziek... en harpmuziek... inmiddels ben ik ook met harp begonnen (vind het geluid enorm mooi, en het is een vrij 'ergonomisch' instrument om te bespelen).
Maar goed, dat is dus mijn grootste passie... muziek.

- Dan heb ik nog een passie: Biologische geneeskunde (zie o.a. om een idee te krijgen: http://www.drpekelharing.nl/therapie.html)
En dan meer de natuurlijke geneeskunde (orhomoleculair/fytotherapie)... ik ben niet zo van het vage zweverige gedoe... maar ik zie de logica van het gebruik van natuurlijke stoffen i.p.v. synthetische, en het richten op de oorzaak (verkeerde voeding, stress enz.) ipv symptoombestrijding (m.b.v. medicijnen het waarschuwingssignaal van het lichaam uitschakelen).

- Verder houd ik enorm van dieren, planten, natuur. Ben erg begaan met het milieu. Ik leef/consumeer graag bewust. Ben geďnteresseerd in groene energie, duurzaamheid enz.

- Ik heb interesse in andere mensen. Wat beweegt mensen, waarom doen ze wat ze doen enz. Ik heb graag lange gesprekken over diepzinnige onderwerpen, filosofeer graag enz.

MAAR... ik heb een paar problemen waar ik tegenaan loop in mijn beroepskeuze...

- Ik ben slecht in wiskunde... altijd al geweest. Weet niet of ik gewoon geen aanleg heb (dat denk ik), of dat ik nooit echt geďnteresseerd was en de pech had dat ik geen goede docenten had voor dit vak.

- Ik ben hoogsensitief en introvert... ik houd wel van gezelschap, maar niet van grote groepen en continu op de voorgrond staan.
In 1-op-1 contacten ben ik juist wel weer heel goed.

- Vanwege m'n rsi-verleden durf ik geen baan te nemen waarbij ik de hele dag met de pc moet werken (ookal zou ik dit misschien wel leuk vinden). Ik ben nu net zo blij dat ik weer m'n oude passie -muziek- kan oppakken... waarschijnlijk nooit op professioneel niveau, maar dan nog, het is me heel veel waard.

- Mijn leeftijd, en financiën... ik ben inmiddels 24, en heb nog geen afgeronde (beroeps)opleiding. Ben met m'n oude opleiding gestopt (3e jaar), vanwege persoonlijke/familie-omstandigheden, en omdat het een verkeerde keuze bleek. Het was iets met management, leidinggeven, organiseren enz. (Past niet echt bij mijn persoonlijkheid.)
Voor een voltijd HBO opleiding (+ OV/kamer) heb ik geen geld meer... stufi krijg ik niet meer (genoeg), en ik wil straks geen 22.000+ euro schuld hebben.
D.w.z.... ik moet een deeltijd/duaal/bbl opleiding. Heb ik helaas de pech dat het nu crisis is, en de (leer)banen toch al niet voor het oprapen liggen. (Zie het dus enigszins somber in).

- Ik wil (op dit moment) geen eigen onderneming. Het zou me teveel stress opleveren. Ben iemand die graag zekerheid heeft wat inkomen betreft.

.....

Ik doe nu vanallerlei dingen... administratief, schoonmaken, productiewerk... ongeschoold werk dus, wat ik dus niet m'n hele leven wil blijven doen!

Wat ik het liefst zou willen?

Tja, eh... iets in de muziek of iets met biologische geneeskunde...

Probleem is dat dit dingen zijn waar je moeilijk je brood mee kunt verdienen, en je zelfstandig ondernemer moet zijn. Dat zie ik dus (nu) niet zitten. Als ik nu een partner had met een inkomen zou ik de stap eerder durven wagen... maar in mijn situatie, nee. Ik zou er elke nacht wakker van liggen denk ik.

Iets meer realistisch dan: iets met milieu of dieren, iets met mensen.

Milieu is moeilijk... bijna alle milieu-opleidingen vragen dat je goed bent in wiskunde. Ook moet je in milieuberoepen vaak extravert zijn (bijv. bij het optreden tegen overtreders).

Dieren: wel leuk allemaal... maar bij dierenverzorging gaat mijn intellect zich waarschijnlijk ernstig vervelen, dierenartsassistent verdient me niet goed genoeg voor al dat werk, en dierenarts is niet haalbaar. Al het andere waar ik aan dacht (kattenpensionhouder, kattenfokker e.d.) zijn financieel onzekere, zelfstandig-ondernemende beroepen.

Met mensen is zoveel... het liefst zou ik iets hebben waarin ik 1-op-1 met mensen bezig kan zijn. Maar geen maatschappelijk werk ofzo.
Ik heb gedacht aan technische beroepen in de gezondheidszorg; meer praktisch mensen helpen... bijv. ergotherapeut, audicien, audioloog, optometrist. Techniek interesseert me. Maar die @#$% wiskunde!
Aargh... het lijkt wel of ik alles wat me enigszins leuk lijkt niet kan doen.

Ik weet dat je als audicien niet zoveel met wiskunde te maken krijgt... weet niet in hoeverre dat geldt voor ergotherapeut (wat ik trouwens toch niet kan doen totdat het in deeltijd gegeven wordt ), en optometrist.

Dat laatste beroep lijkt me ook wel interessant. Maar als je in dit beroep continu met wiskunde/berekeningen te maken krijgt dan heb ik een probleem.

Verder zijn er eigenlijk weinig/geen beroepen die me aanspreken. Ik heb al zoveel lijsten met beroepen en opleidingen doorgespit...

Ben een beetje ten einde raad eigenlijk. Ik vind niets deprimerender dan elke dag werk te moeten doen dat ik niet leuk vind. Voor mijn gevoel is het leven dan niet veel waard.
Daarom wil ik zo graag iets vinden waar ik goed in ben, en wat ik leuk vind om te doen.

Maar wat??

(Sorry voor het lange verhaal...)
Met citaat reageren