Los bericht bekijken
  #1  
Oud 27 december 2010, 17:44
Fiskmas Fiskmas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2008
Berichten: 14
Fiskmas is on a distinguished road
Standaard Mogelijk ontslag, samenspanning etc.

Heren,

ik post dit namens een collega die volledig in de put zit. Ik ben zelf best begaan met het wetboek maar hoor graag feedback via dit forum.

De casus:

Werknemer A heeft dient op dit moment zijn 4e, bepaalde tijd contract uit. Deze contracten zijn netjes achtereenvolgend op elkaar zonder tussenperiode. Inmiddels is door diverse teamleiders een traditie in gang gezet waarbij het voorkomen van een onbepaalde tijd contract de regel is door op basis van kleine aantijgingen iemand weg te werken. (voorbeeld: Draai die lamp er uit, nee? ga dan maar naar huis) ((Het uitdraaien van lampen hoort trouwens niet tot het takenpakket))

Volgens artikelen in het BW arbeidsrecht (668a) word onder lid b gesteld:
" Vanaf de dag dat tussen partijen meer dan 3 arbeidsovereenkomsten elkaar opvolgen met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd. "

U begrijpt de richting van de casus wellicht al, op zich is dit vierde contract een onbepaalde, echter staat er als uitzondering:
" Voor werknemers jonger dan 27 jaar wordt in lid 1 onder a en in lid 3 in plaats van «36 maanden» gelezen: 48 maanden en in lid 1 onder b in plaats van «3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten»: 4 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten. "

Nou is het bedrijf waarvoor meneer werkt niet bepaald scherp op dit soort zaken, er werken immers mensen waarbij het bedrijf te laat was met wegwerken waarbij ik nu constateer dat dit nog gemakkelijk kon aangezien geen van die mensen 27+ was.

Mijn beroep aan jullie is om wat info in te winnen, iemand ervaring hier mee? Als jan met de korte achternaam spelen en toch die 3e contract regeling aanhouden ondanks dat meneer 27- is en gokken op de onwetendheid van het bedrijf?

Dank voor uw reacties.
Met citaat reageren