Los bericht bekijken
  #9  
Oud 27 februari 2014, 18:17
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

@linvl
Ja, over het algemeen is het heel moeilijk om aan te geven wanneer je nu te veel of juist te weinig informatie geeft. Het leidt geen twijfel dat je bedachtzaam bent met informatie geven als dat over persoonlijke kwesties gaat, ook al vind je het nodig om het vertrouwen zorgvuldig op te bouwen. Wat wel te zeggen?

Het nadeel er iets (inhoudelijk) over te zeggen heeft te maken met de argumenten: met oog op persoonlijke ervaringen heeft men daar niets mee te maken, oftewel de aangelegenheid is strikt privé. Als men vragen gaat stellen naar de redenen, kan je dat zien als lastig om te iemand ervan te overtuigen. Je zet de ander bovendien klem, want er niet naar vragen komt een beetje over als zeggen dat 'persoonlijke kwesties bestaan hier niet'. Ten tweede gaat het zoals opgemerkt niet over een justitieel onderzoek, maar een werk-stageplek.

Een voordeel kan zijn dat meer duidelijkheid en openheid een snelle opbouw van vertrouwen goed kan doen. Men op de hoogte is van de reden waarom, dus hoe het aantal jaren verschil te verklaren valt. Het niet legaal gewerkt hebben is een feit, met een zover ik kan zien geldige en sterke reden. Ook kan het vermelden louterend werken op een sollicitatie zodat je je kunt concentreren op andere delen van je presentatie.

Voor werkzoekenden is er helaas geen ruime marge op het moment. Bedrijven werken immers met vastomlijnde plannen en hebben weinig op met werknemers in de arbeidsmarkt die weinig competent zijn. Dat een sollicitant daarom scherp terechtgewezen kan worden doet niets af aan iemands mogelijkheden. De markt is gewoon lastig en bazen zijn doodsbang dat de nieuwkomer met hun chemie-formule komt spelen en de boel opblaast, in plaats van wonderen verricht.

Het komt erop neer dat objectieve aspecten in de sollicitatieprocedure belangrijk zijn. Ik zou wachten, als je het al zal mededelen, met die specifieke informatie met hen te delen en om die reden een alternatief verzinnen voor je cv.

Ik wens je succes met het maken van de cv.

Met vriendelijke groet,
Marc van Goozen
Met citaat reageren