Los bericht bekijken
  #4  
Oud 19 mei 2012, 23:31
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Hey,

Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers. Hier nog een link van een pagina van deze site, waar nog eens heel goed staat beschreven hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft: http://www.carrieretijger.nl/carrier...rief-schrijven.

Naast het feit dat je brief inhoudelijk niet zo sterk is, zie ik ook behoorlijk wat spelfouten. Hier een lijstje:

* Tussen 'Geachte XXX,' en je inleidende zin, moet verplicht een regel wit.
* "De diversiteit van de werkzaamheden die deze functie biedt, spreken mij erg aan." 'Bied', moet hier met dt. De functie (oftewel: het) biedt. Bij hij/zij/het in de tegenwoordige tijd, moet ALTIJD stam + t worden toegepast. De stam is 'bied' + t, wordt dus 'de functie biedt'. Ook moet er een komma na 'biedt'. Ik zou trouwens de zin actiever formuleren en onderbouw zo'n saai hol begrip als 'diversiteit' (zie reactie Maarten).
* "Omdat ik al jaren in winkels werk, waarbij er sprake is van een-op-een-contact met klanten, zijn klantvriendelijkheid en werken in teamverband vaardigheden waarover ik beschik." Los van de inhoud (zie wederom goede reactie Maarten), moeten 'ik' en 'al' omgedraaid worden. 'Een-op-een-contact' moet op deze manier geschreven worden, hoe gek dit er ook uit ziet. Wil je van dit rare woord af, zou ik er gewoon 'persoonlijk klantencontact' van maken. Tot slot de tweede komma in de zin: tussen een woord en een komma mag NOOIT een spatie zitten.
* "waar ik een jaar de functie vulploegleidster had" Ik zou dat 'functie' eruit gooien en verder zou ik gewoon 'vulploegleider' zeggen, ook al ben je een vrouw. Ik vind 'vulploegleidster' een beetje truttig overkomen. Tegenwoordig is het overigens heel gewoon om 'directeur', 'leider', 'medewerker', etc. te zeggen, ook als je een vrouw bent. Ik zou die zin dan ook vervangen door: "waar ik een jaar vulploegleider was."
* "Tijdens het uitoefenen van deze functie heb ik geleerd om toezicht te houden, stressbestendig te zijn [] en doelgericht te werk te gaan." Ik zou dat hele wollige stuk 'tijdens het uitoefenen van deze functie' weglaten. Je hebt die functie immers net genoemd en kan daar dus heel simpel naar verwijzen. Bijvoorbeeld: "Ik heb daar geleerd om toezicht te houden enz." De tweede komma moet daar trouwens weg. Bijna nooit moet er voor het woordje 'en' een komma worden geplaatst.
* "Hoewel ik geen Mbo-diploma beveiliger (niveau) 2/ABM-diploma heb" Deze zin klinkt negatief, ik zou hem dan ook zeker anders formuleren. Wat betreft de spelling: 'Mbo' begint altijd met een hoofdletter (helemaal in hoofdletters mag ook) en als er een verwant woord achter komt, moet dit met een streepje worden geschreven. Dus: 'Mbo-student', 'Mbo-opleiding' en 'Mbo-niveau', bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt bij 'ABM-diploma'.
* "Trigion is een van de grootste beveiligingsorganisaties die voor service en veiligheid staat. Daar wil ik graag deel van uit maken." Je hebt het over één bedrijf, daarom is het 'staat', hoelang je opsomming over dit bedrijf ook is . Verder weer een 'en' en een komma bij elkaar. Mijn keuze is in dit geval gewoon een nieuwe zin te starten.
* Je afsluitende zin moet als aparte zin met verplicht een regel wit, worden neergezet (dus niet samen met de andere zinnen in je laatste alinea) en 'curriculum vitae' schrijf je ZONDER hoofdletters. Tot slot: er moeten altijd minstens TWEE regels wit (drie keer enter) tussen je afsluiting en je naam.

Succes met solliciteren. Zoals je waarschijnlijk inmiddels wel door had is sollicitatiebrieven schrijven (nog) niet je sterkste kant. Ik raad je dan ook aan om samen met iemand anders een nieuwe poging te ondernemen. Als je nu nog op een school zit, kan je het je het een van leraren vragen, of anders misschien je ouders of vrienden. Door samen over je brief na te denken, kom jij waarschijnlijk sneller aan de nodige verbeteringen, dan zelf door te blijven 'ploeteren' . Gebruik ook zeker de info in de link, bovenin dit bericht.

Succes!

Groet,


Richard
Met citaat reageren