Los bericht bekijken
  #5  
Oud 13 december 2007, 23:36
knijtert knijtert is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 6
knijtert is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief opleidingsplaats Verzorgende IG! Is t goed zo????

Ik ben zelf nog maar een student en ik heb zelf ook moeite met mijn sollicitatiebrief. Ik zal zeker niet overal gelijk hebben. Maar ik hoop dat ik je toch een beetje kan helpen.

Wat ik in ieder geval erg goed vind is dat het lekker wegleest. Dat je enthousiast bent is zeker te merken.

Eerste Alinea:
Wat zijn je interesses en ambities dan?

Tweede alinea:
Ik denk dat dit deel te lang is. Wat belangrijk is, is dat je graag met mensen werkt en leergierig bent.
Dat je op dit moment secretarieel medewerker bent kunnen ze ook zien in je cv en geeft denk ik geen dusdanige toegevoegde waarde voor jou dat het je kansen vergroot om aangenomen te worden. Als ze willen waarom je daarmee wil stoppen dan vragen ze daar wel naar in het sollicitatiegesprek. Hetzelfde geld eigenlijk voor hoe je erop bent gekomen dat je dit wil gaan doen.

Derde alinea:
Dit deel vind ik erg goed. Dit is ook een belangrijk deel en daarom zou ik hier de tweede alinea van maken ( als je de tweede wil houden ). Want hier staat tenslotte waarom jij geschikt bent!

Ik vind het alleen vrij lang en er staan enkele overbodige dingen is. Ik probeer mijn solicitatiebrieven altijd zo positief mogelijk te brengen.
De zin "maar dit houdt mij zeker niet tegen om hiervoor te kiezen" lijkt me overbodig. Dat je flexibel bent en dat je geen 9 tot 5 mentaliteit hebt is belangrijk!

Mischien is het zelfs beter om niet te zeggen dat beter in de praktijk leert dan uit boeken. Maar door gewoon te benadrukken dat je snel leert in de praktijk. Dit is denk ik alleen een detail.

Die laatste regel lijkt me inderdaad een beetje overbodig, ik ben sowieso geen voorstander van het gebruik van cliches. Maar aan de andere kant laat het wel zien hoe enthousiast je bent.

Vierde alinea.
Lijkt me ook goed.
Mischien kun je ook nog aangeven dat je graag ook nog meer informatie zou willen over de instelling en je functie. Hangt er ook vanaf hoeveel details je al weet. Het toont wel interesse, en geeft iets meer blijk dat je een dialoog wil ipv dat je alleen maar vragen wil beantwoorden.

Laatste zin doe ik er nooit in. Als ze meer willen weten doen ze dat tijdens het gesprek. En als ze echt heel graag van te voren iets van me willen weten dan kunnen ze altijd een mail sturen. Als je graag wil aangeven dat je ook telefonische bereikbaar bent, dan is het mischien ook een idee om dit bij je adresgevens te zetten.
Dus:
Met vriendelijke groet,
[naam]
[eventueel meer adres gegevens]
[telnummer]
Met citaat reageren