Los bericht bekijken
  #2  
Oud 23 augustus 2011, 09:35
Ellie Ellie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2011
Berichten: 25
Ellie is on a distinguished road
Standaard

Hoi!

Ik denk niet dat je een discipline probleem hebt. Het is heel simpel, je weet niet wat voor opleiding je wilt doen, en welke vorm van onderwijs jou aanspreekt. Dit is iets wat (bijna) iedereen heeft meegemaakt. Ik heb 26 jaar oud, heb een WO Bachelor en Master in mijn zak, en twijfel nogsteeds over wat ik wil doen en of ik de juiste keuzes heb gemaakt.

Je schrijft: "...HBO voelt niet goed voor me omdat ik dan niet het gevoel heb dat ik echt wat leer en vooral doe, ik voel me niet nuttig". Een HBO studie is nogal praktijk gericht, dus dat verbaast mij. Wellicht dat jouw studie (Commerciële Economie) weer heel anders was. Uit jouw verhaal merk ik twee punten waarmee je zit: a) je bent een doener, en daar heb je weinig van gemerkt tijdens jouw opleiding, en b) je wilt niet dat alles voorgekauwd wordt. De oplossing voor (a) zou een technische studie zijn, ook al heb je aangegeven wat jouw interessegebied is. Voor (b) zou een universitaire opleiding het antwoord zijn. Daar werk je meer zelfstandig, er wordt meer van jou verwacht, en je moet vooral alles zelf uitzoeken. Je krijgt amper tot geen begeleiding, in tegenstelling tot de HBO. Ik snap dat je HAVO hebt gedaan, maar is het niet zo dat je met een HBO propedeuse door kan stromen naar een WO opleiding?

Ik zou in jouw geval meer kijken naar hoe een studie verloopt: hoe ziet het tweede en derde jaar uit? Zijn er veel stage mogelijkheden? Wellicht is het een idee om met ouderejaars studenten contact op te zoeken van de studie die je zou willen doen. Die kunnen je daar meer over vertellen, aangezien het eerste jaar vaak niet representatief is voor de hele studie.

Groeten,

Ellie
Met citaat reageren