Los bericht bekijken
  #13  
Oud 8 mei 2009, 19:43
Selwyn Selwyn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 mei 2009
Berichten: 20
Selwyn is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheater Bekijk bericht
Starten voor minimum loon?

Ik zou dit ALLEEN goedkeuren als je binnen 1 of 3 maanden zicht hebt op een FORSE verhoging. Begrijp me niet verkeerd, je hebt een opleiding gedaan en hier veel tijd en moeite in gestoken!!! Ga jezelf niet teniet doen door eenvoudigweg akkoord te gaan met een minimumloon !!!! (ik kan hier geen uitroeptekens genoeg bij zetten! )

Mijn reactie was geweest (tegen hun): "fijn, dan had ik ook wel in een fabriek kunnen gaan werken. Je kunt me een beter aanbod doen of ik ga verder solliciteren. Ik weet wat ik waard ben, en dat is beslist meer dan het minimumloon!".

Ja je komt hier erg aggressief mee over, maar ik vind hun aanbod dan ook allerminst reëel (ook aggressief dus).
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Onthoud twee dingen; de massaconcurrentie onder startende HBO'ers en vraag en aanbod. HBO'ers hebben te maken met een vechtmarkt, er komen steeds meer HBO'ers en dus ontstaat er steeds meer concurrentie onderling. Zolang startende HBO'ers 'agressief' zijn en zichzelf zoals bovenstaande quote willen vermarkten maak je het jezelf niet makkelijk. Ik zeg niet dat je moet gaan werken voor het minimum maar als er niets anders mogelijk is dan mag dit geen probleem zijn om een baan te weigeren. Tijdens deze baan kun je ondertussen goodwill, ervaring en een netwerk opbouwen, alsmede ook (nieuwe) competenties ontdekken en alsnog verder solliciteren. Ik kom vaak startende HBO'ers tegen die tot hun eerste echte baan rustig 9 maanden thuis hebben gezeten omdat ze 'hun' baan niet konden vinden. Menig werkgever ziet liever activiteit in plaats van eisen en passiviteit...

Ik vind het zelfs een beetje arrogant om alleen vanwege je diploma als starter hoge eisen te stellen. Boekenkennis moet eerst praktijkervaring worden en dan mag je jezelf op waarde schatten. Als startende HBO'er met wellicht veel passieve kennis ben je nog altijd prima vervangbaar door ervaren MBO'ers met een iets minder 'grote mond' en deze groep is behoorlijk aan zet de laatste tijd in het bedrijfsleven...
Met citaat reageren