Los bericht bekijken
  #10  
Oud 8 januari 2010, 12:20
Nicoq
Gast
 
Berichten: n/a
Post Re: Academie voor Counselling en Coaching

Ik doe momenteel een opleiding bij de ACC. Mijn cursusleidster is een bevoegde docente. Ze is erg enthousiast. Misschien wel teveel.

De gegeven kritiek wil ik graag nuanceren. Ten eerste is er in Nederland vrijheid van onderwijs. Dus iedereen kan een lesinstituut oprichten. Verder zijn er twee soorten onderwijs, namelijk gesubsidieerd onderwijs en commercieel onderwijs. De ACC behoort tot de commerciële soort. Daar is dus niets mis mee.

Om subsidie van het rijk te krijgen, moet de instelling 'erkend' zijn. Op zich is er dan nog geen direct verband tussen een erkenning en de geleverde kwaliteit.
Denk ook aan de dure privé-scholen, of aan de 'zwarte' scholen.

Een commerciële instelling kan kiezen voor een commerciële erkenningsregeling. Bijvoorbeeld de CEDEO. Ik heb dat eens uitgezocht, en ik vroeg mij af wat de meerwaarde daarvan is. De procedure is namelijk, dat een klanten-tevredenheidsonderzoek wordt gehouden. Dat is dan iets anders dan bijvoorbeeld de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie) die naar het onderwijs zèlf kijkt.
De ACC heeft afgezien van zo'n erkenningsregeling, omdat die onnodig kostenverhogend werkt. Mijns inziens is dat een valide argument.

Want passie kun je niet in juridische regeltjes persen.
Dus beste beleidsmakers: graag minder regels en meer passie!

Het klopt dat bedrijven soms zelf een 'onafhankelijk' klachteninstituut of beroepsvereniging of iets dergelijks oprichten. Op zich is daar niets mis mee, maar ik heb er wel zo mijn twijfels over. Dit moet je maatschappij-breed zien. Juridisch is dat allemaal toegestaan. En van deze mogelijkheid maakt men gebruik.
Of het allemaal werkt zoals de klant zou verwachten, is een heel ander verhaal.

Ook gesubsidieerde instellingen kunnen veel klachten veroorzaken. Er werken namelijk mensen.
Het blijft dus vooral een kwestie van goed opletten als je ergens onderwijs wilt volgen.

Dat de ene commerciële les-instelling de andere niet erkent, is natuurlijk logisch. Men heeft immers commerciële belangen. Even ter vergelijk: als je ontevreden bent over een pas gekochte broek, kun je die niet terugbrengen bij een heel andere modezaak.
Commercieel onderwijs moet je dus niet verwarren met het gesubsidieerde en derhalve gestandaardiseerde onderwijs!

Dat de ACC zich mooier voordoet, dat kan niet waar zijn. Het cursusboek kun je downloaden, de lijst van benodigde boeken staat er ook. En ook de prijzen worden opgenomen. Zelfs een deel van het examen is te oefenen.
Zoveel openheid zie je nergens.

Het klinkt alsof ik heel enthousiast ben, maar dat is nou ook weer niet zo. Het boek is ronduit verschrikkelijk, en ik hoop dat de oprichter het gauw helemaal zal herschrijven.

Als je een cursus bij de ACC of een andere instelling wilt volgen, is het van belang om naar de open dag te gaan en te proeven of de trainer en de medecursisten je aanstaan. Bezoek ook meerdere open dagen, dan kan je verschillen zien. Een papiertje is net zoveel waard als je eraan hecht.
Met citaat reageren