Los bericht bekijken
  #1  
Oud 11 oktober 2006, 17:50
aapje aapje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Berichten: 7
aapje is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief onderzoeker

Hallo, allemaal
hieronder mijn sollicitatiebrief, op aanraden heb ik het begin van de brief wat standaard gehouden.
alle commentaar, opmerkingen zijn welkom maar wat ik vooral wil weten is:


1) Zitten er nog taal fouten, rare zinsbouw in?
2) loopt de brief goed of is het nog een verzameling losse zinnen, maw moeten er nog meer verbindingswoorden in?
3) is de motivatie goed onderbouwd?
4) Is de brief te lang, zo ja wat zou overbodig kunnen zijn?
5) is hij interessant/entousiast genoeg?
6) moet ik meer vermelden over wat ik kan?

Alvast bedankt voor de feedback. Ik stuur deze brief ook nog per post op, is dat een goed idee? ik vond deze tip ook ergens op het internet.

Groetjes

naam 9 oktober 2006 plaats
adres
email adres

Geachte Dr. xxxx

Hierbij richt ik een open sollicitatie naar bij voorkeur een PhD plaats of anders een plaats als onderzoeksassistent. Ik ben een xxx student en neem momenteel deel aan de Master xxx aan de Universiteit (plaats). In deze Master heb ik de richting xxx gekozen. Op dit moment loop ik stage bij de faculteit xxxx in xxx waar ik xxgedrag bij apen onderzoek onder begeleiding van xxxx.

Deze interessante stage gericht op sociaal gedrag bij apen heeft mij bevestigd dat ik na mijn afstuderen wil werken met primaten. Primaten hebben mijn interesse om een aantal redenen. Primatensoorten zijn bij uitstek geschikt om bepaalde interessante onderwerpen te bestuderen zoals xxx, xxx of bepaalde capaciteiten zoals xxx. Een andere reden is dat primaten het meest verwant zijn aan mensen en hun gedrag het meest overeenkomt met menselijk gedrag.

In totaal heb ik ongeveer 12 maanden stage gelopen waarbij ik ervaring heb opgedaan met zowel experimenten als met observaties van natuurlijk gedrag. In deze stages leerde ik onder andere, organiseren, kritisch lezen, data verzamelen en schrijven. In mij huidige stage heb ik xxxgedrag en xxxgedrag bij xxxapen onderzocht, waarbij ik hun natuurlijk gedrag observeerde. Bij de eerste experimentele studie in mijn eerste stage heb ik bij mensen getest of xx gedrag beďnvloedt. Hierbij organiseerde ik ook het experiment en bedacht een vragenlijst om mensen te selecteren. Bij de tweede experimentele studie in mijn eerste stage trainde ik xxx om het xxx gedrag te onderzoeken. Ook thuis heb ik veel gelegenheid om diergedrag te observeren bij mijn groepen ratten (huisdieren).

Wat mij aanspreekt in het doen van onderzoek is dat je op een creatieve manier ideeën en theorieën toetst en dat je onderwerpen echt uitdiept. Daarnaast vind ik het onderzoek een zeer afwisselend werkveld waarin je nieuwe dingen blijft ontdekken en blijft leren. Verder beleef ik veel plezier in de verschillende elementen van onderzoek zoals het brainstormen over onderzoeksvragen en methoden, data verzamelen, analyseren en het schrijven. Wat ik daarnaast voor uw onderzoek kan betekenen is dat ik erg gemotiveerd ben, doorzettingsvermogen heb, leergierig ben en nauwkeurig en verantwoordelijkheidsgevoel heb. De fascinatie voor het gedrag van mensen en dieren en het hoe en waarom heb ik al van jongs af aan.

Het lezen van de informatie op de xx website’ van het xx gaf bij mij de doorslag om bij u te solliciteren. xxgedrag vind ik het interessantste onderwerp en ik zou heel graag met xx apen willen werken. Daarnaast spreekt mij erg aan dat het onderzoek in uw xx bij zal dragen aan bescherming van wilde primaten en aan het welzijn van groepen primaten in xx. Een extra motief om bij u te solliciteren is dat ik xxx een fantastische plek vind om te werken.

Voor nadere informatie met betrekking tot mijn studie, persoon en ervaring verwijs ik u naar bijgesloten Curriculum Vitae.

Graag zou ik in een persoonlijk gesprek een nadere toelichting willen geven. Binnenkort zal ik u daarvoor benaderen

Hoogachtend,
(mijn naam)

Bijgevoegd: Curriculum Vitae
NB: Ik heb deze brief ook per post naar u toegestuurd.

Laatst gewijzigd door aapje; 11 oktober 2006 om 17:59 Reden: op elke regel stond het gebruikte lettertype vermeld (arial-font) wat dus niet handig leest.