Los bericht bekijken
  #13  
Oud 24 januari 2013, 15:26
InspirAzn's schermafbeelding
InspirAzn InspirAzn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 7
InspirAzn is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hallo,

ik heb me diploma juridisch medewerker gehaald op het mbo (niv 4) en ik wil heel graag in Feb de opleiding ibms gaan volgen op inholland in diemen. Ik heb advies gekregen dat ik dat maar beter niet moet gaan doen omdat ik geen economische achtergrond heb en omdat het een heel moeilijk opleiding is vooral voor afgestuurde mbo'ers die verder willen gaan op het hbo. Ik ben dus nu helemaal in de war.
Het klopt dat er best wel een groot verschil qua niveau tussen MBO en HBO zit, zo is er een oud klasgenoot van mij na het eerste jaar IBMS weggestuurd omdat hij niet genoeg studiepunten had gehaald (toendertijd minimaal 45 van de 60 om naar het tweede jaar te kunnen). En dit terwijl hij z'n diploma IBS op het mbo (niv 4) zonder moeite had gehaald (IBS is de MBO versie van IBMS).

MAAR laat je door niemand vertellen wat je wel of niet moet gaan doen of aan kunt. Iedereen verschilt namelijk per persoon en je moet leren om dingen voor jezelf te kunnen bepalen. Nadat deze klasgenoot weg werd gestuurd bij IBMS op de HAN is hij namelijk gewoon weer IBMS gaan volgen bij een andere school en zal het nu vast wel gehaald hebben. Houdt in je achterhoofd dat een afgestuurde van de universiteit of een hersenchirurg ook ooit is begonnen in groep 1 of in de peuterspeelzaal

Toen ik in het examenjaar van de HAVO zat waren mijn cijfers ook belachelijk slecht (vooral economie/wiskunde) en zouden m'n klasgenoten mij per direct uitlachen als ik vertelde dat ik voor een economische opleiding zou gaan (Engelstalig zelfs). En wat blijkt, het bevalt me goed en ik kan met 100% vertellen dat ik m'n HBO diploma ga halen terwijl een groot deel van de mensen die mij uitlachten al na een half jaar of jaar gestopt/weggestuurd zijn met hun economische opleiding omdat zij het zelf niet aan konden.

Zelf vindt ik IBMS niet bepaald een "moeilijke" opleiding, het is meer dat het een "drukke" opleiding is waarbij je altijd wel bezig bent met huiswerk als in verslagen typen, aan meerdere groepsprojecten tegelijk werken, presentatie's voorbereiden en andere deadlines halen terwijl je je nog moet voorbereiden voor je tentamens. Als je zelf een best wel georiganiseerd persoon bent die dingen goed kan inplannen zal IBMS geen probleem voor je zijn. Ikzelf ben altijd al vrij slecht geweest in concentreren en plannen wanneer ik m'n huiswerk ga maken of ga leren voor tentamens en doe vaak alles op het laatste moment (al is het de afgelopen jaren wel wat beter geworden gelukkig) maar mij lukt het ook gewoon.

Het belangrijkste bij studeren is dat je voor je zelf beslist of je in jezelf gelooft of niet, mensen die altijd blijven denken dat ze iets niet aan kunnen of dat iets te moeilijk voor ze is moeten met zo'n instelling inderdaad niet verder gaan studeren. Gedurende deze opleiding heb ik veel momenten gehad waarbij ik aan het begin van een vak of project dacht dat ik er totaal niks van snapte en dat iedereen het beter begreep dan mij, maar achteraf zie je opeens dat alles best wel logisch en niet zo heel moeilijk is en ga je dingen zelfs leuk vinden omdat je eindelijk door hebt hoe het moet. Als je geen risico's neemt weet je het natuurlijk nooit.

Als jij best wel goed Engels kunt of het leuk vind om je Engelse vaardigheden te blijven verbeteren en veel met internationale mensen te werken, en veel interesse hebt om de economische richting op te gaan (omdat marketing, logistiek, management of met nummers te werken je erg aanspreekt) en van reizen houdt, het niet erg vind om misschien in een ander land te werken later, zeg ik gewoon proberen.
Met citaat reageren