Los bericht bekijken
  #16  
Oud 2 april 2013, 15:47
Jezze Jezze is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2013
Berichten: 2
Jezze is on a distinguished road
Standaard

Sinds september 2012 studeer ik IBMS op Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Het is een prima opleiding, het heeft wel de nodige HBO-school problemen die je overal tegenkomt, dus dat maakt het geen uitzondering op andere opleidingen. Het is zeker wel een internationale opleiding. Er komen studenten uit vele landen. China, Duitsland en NL zijn nog wel het sterkst vertegenwoordigt bij mij op de opleiding en de school zelf. Verder is het superbreed, je krijgt marketing, M&O, accounting, logistiek enzovoorts.

Ik kom zelf van MBO (IBS) en moet zeggen dat het prima aansluit. Sommige dingen zijn soms wel dubbel, maar het grote voordeel zit het hem in de voorsprong die je hebt in het Engels. Het is alleen wel bijna onmogelijk om redelijk vrijstellingen te krijgen voor sommige vakken. Bij sommige scholen is dit onderling geregeld, bv. Deltion en Windesheim (Zwolle), maar die luxe heb ik nu helaas niet. Nadeel zelf vind ik dat je als MBO'er veel praktischer bent ingesteld en voordat je op stage/uitwisseling kan gaan zit je in de helft van het derde jaar. Duurt voor mijn part dan iets te lang . Voor de rest heb je wel PBL (Problem-Based-Learning) Module Assignments en andere opdrachten die je wat praktijk inzichten geven.

Het Engels ligt inderdaad best hoog, dat kan best een drempel zijn. Zoals al eerder gezegd is, de opleiding vraagt best wel wat tijd en is in mijn beleving ook druk. Het is niet super moeilijk, denk ook niet te moeilijk voor mensen die van de HAVO komen, alleen soms moet je wel aanpoten om je werk bij te houden.
Pro-tip: Werk aan je opdrachten in het begin van de periode en doe niet alles in de laatste weken. Scheelt heel veel stress .

Als je van MBO komt, kan je nog prima een HBO opleiding doen. Omschakeling is dat je meer groepswerk hebt, dat maakt het belangrijk dat je een groep hebt waar je goed mee kan samenwerken en meer moet leren voor toetsen e.d. Er zijn ook nog speciale voorlichting waar je meer uitleg krijgt van het overgaan van MBO naar HBO.

Citaat:
Hallo, ik zit in 5 havo en zou graag ibms doen. Ik ben alleen niet zo goed in engels, ik sta nu een 6. Is het slim om aan deze studie te beginnen zonder dat je goed engels spreekt? En heeft iemand ervaring met ibms in deventer?

Alvast bedankt
Ik ben daar op de open dag geweest, mijn indruk was dat Saxion een prima school is en de opleiding daar ook. Houd er wel rekening dat er minder internationale studenten zijn dan op de andere IBMS opleidingen in NL (was mijn indruk).
Met citaat reageren