Los bericht bekijken
  #3  
Oud 3 maart 2009, 01:01
Luca_Vialli
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Administratieve opleiding - welke?

Om het goed te begrijpen; je hebt een test gedaan en daaruit bleek dat administratieve functies zoals boekhouder goed bij jou zouden passen.
Mijn grote vraag aan jou: Lijkt dit je ook leuk?
Werken met cijfertjes, grootboekrekeningen bijhouden en zorgen dat er geen cent verschil in zit. Dit zijn maar een paar taken die een boekhouder heeft.
Ik spreek uit ervaring.

Om maar hiermee te zeggen, laat alsjeblieft je keuze niet afhangen van een test.
Ik heb legio tests gedaan en bij de ene kwam Gymleraar eruit en bij de ander Maatschappelijk werker, alleen omdat ik aangaf dat ik graag sport en actief ben. Voor mij was het duidelijk, maar goed ieder heeft z'n eigen mening er over.

Diep in je hart weet je denk ik wel wat je graag wilt, alleen denk je op dit moment dat het onmogelijk is. Maar het kan ook zijn dat je het gewoon niet weet. Dan zou ik je aanraden om te kijken naar opleidingen, vacatures.
Vind je bijv. administratief mw of boekhouder leuk? Zoek dan naar vacatures en je ziet wat de functie inhoudt. Misschien vind je het helemaal niets, of juist heel interessant. Dan ben je gauw klaar.

Antwoord op jouw vragen;
- Is er werk als beginnend boekhouder of gelijksoortige functies te vinden?
Ja, die zijn er zat. Google op vacaturesites.
Totaljobs.nl is een goede.


- Met welke opleiding zou ik moeten beginnen? Gewoon BKB en daarna?
Je hebt eerder HBO CE gedaan.
MBA kan je doen zoals hierboven gepost door een gast. Bedenk wel dat dit echt boekhoudkundig gerelateerd is. Ik weet niet of je echt deze richting op wil. Uit jouw verhaal blijkt 'volgens de tests' maar je hebt er niet bij gezet wat je zelf leuk vindt.

- Welk opleidingsinstituut staat goed aangeschreven? Zijn de diploma's van de NCOI, LOI, NHA of NTI gelijkwaardig of is daar een rangorde in en hoe verhoud hun waarde zich tot die van een reguliere dagopleiding?
De opleider voor werkend Nederland, NCOI is stervensduur. Of je werkgever moet het willen betalen, dan heb je geen financiele omkijken naar. Maar als je het uit eigen zak moet betalen, adviseer ik je het niet te doen. Bovendien hoorde ik van een collega die een cursus deed bij de NCOI erg ontevreden was over de manier van lessgeven en de gang van zaken.
LOI is bekend om zelfstudie, maar of het voldoening geeft heb ik mijn vraagtekens over. Mocht je een HBO opleiding wilen doen, dan kan je hun slogan 'HBO binnen 3 jaar halen' wel vergeten. Dat is haast niet haalbaar.
Hetzelfde geldt voor NTI. Die werken overigens wel met boeken i.t.t. losbladig materiaal zoals het LOI.
LOI diploma's zijn daartegen wél internationaal erkend. Ik persoonlijk hecht daar geen waarde aan. HBO is HBO en het gaat om 't papiertje.

NHA is denk ik wel een goede opleider.
Niet geslaagd, lesgeld terug.



- Heeft iemand hier ervaring mee en hoe was het?
Bij NCOI ga je één dag naar 'school'. Dit zijn meestal toch verschillende locaties (daar betaal je dus ook voor). De ene keer zit je in een hotel, de andere keer in een ruimte van een X BV/NV.LOI cursussen zijn wel te doen. Een collega van mij heeft cursus Zakelijk Engels gedaan en die was een en al lof over.
Met citaat reageren