Los bericht bekijken
  #2  
Oud 18 februari 2007, 21:31
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: baan in loondienst of zelfstandige

twee weten meer dan een, maar als de één het al niet weet....

Grappig (minder voor jou) is dat jíj degene bent die hier het meest verstand van zou moeten hebben. Maar goed, hier zijn mijn twee centen.

Het feit dat je van sec personeelszaken via via naar rechten toe bent gedreven zou kunnen betekenen dat deze richting niet de voldoening geeft die je in je werk zoekt. Het komt vaker voor dat men op (iets) latere leeftijd, na het volgen van studies etc. erachter komt dat 'dit het dan is', maar meer ook niet. Het grote probleem (en ook erg herkenbaar!!) is dat niemand voor jouw de beslissing mag / kan maken wat je precies moet doen. Maar we kunnen wen een overzicht geven met de ups en downs!
Doorgaan waar je nu zit is natuurlijk een optie. De vraag is namelijk of je het je kunt permitteren (denk aan vaste lasten, stabiele situatie thuis etc.) om te gaan veranderen. In dat geval zul je met jezelf in het reine moeten komen en de situatie zelf moeten proberen te veranderen.
Van functie veranderen waarbij je gebruik maakt van een identieke achtergrond is link. Want iedere baan, echt IEDERE baan heeft dan na twee jaar wel zijn nieuwigheid en leukheid verloren. Je schuift het gevoel hooguit een stuk verder de toekomst en de problemen in.
De studie die je momenteel volgt kán een indicatie zijn van je interesses, maar dat hoeft niet persé zo te zijn. Vraag jezelf eerlijk af wie voor die studie heeft gekozen en waarom. ALs je de studie zelf hebt gekozen maar met de reden 'om in het huidige bedrijf beter gepositioneerd te kunnen worden', vergeet het dan maar. Je gaat dezelfde valkuil tegemoet.
Zelfstandig worden is een goede optie. Heb ik ook gedaan maar dan deeltijd. Dit geeft je de optie om ermee te stoppen, je verbrand niet direct alle schepen achter je, je kunt er even aan snuffelen. De kracht hiervan is namelijk dat je dan beter kunt bepalen waar de schoen nu wringt: is het het soort werk (en dan kun je ook als ZZP doodongelukkig worden) óf ligt het aan de omgeving (en dan ben je blij op die dag van jezelf!!). je loopt natuurlijk enig risico: je moet deeltijd gaan werken (en uitleggen waarom), je inkomen wordt (tijdelijk) minder, je zult moeten investeren in je eigen ideeën. Het vergt even twee brokken slikken maar dat is zo gedaan! In het ergste geval sta je ingeschreven bij de KVK en betaal je per jaar 54 euro (Rotterdam) en moet je 4 x per jaar even via internet bij de belasting op 'ik heb niets aan te geven' drukken. Da's alles.
Bij een bestaand bureau binnenkomen met verschillende 'net niet' papieren is lastig, de kans is groot dat je een verschrikkelijke baan toegewezen krijgt voor een ontzettend laag salaris...? Neem contact op met verschillende verzekeringsmaatschappijen, vraag hoe zij aan hun experts komen, onderzoek wat jou nu juist zo bijzonder maakt t.o.v. die 'andere' grotere experts. Bijvoorbeeld je tarieven, je specifieke kennis van..., je lokatie. Alles wat jou maar laat uitsteken boven de rest van die grote hoeveelheid experts.

Tenslotte dit. Bedenk goed wat de oorzaak is van dit gevoel. Ik spreek uit ervaring, ik heb ook een paar jaar verloren met studies etc...

Thor.
Met citaat reageren