Los bericht bekijken
  #6  
Oud 3 juli 2013, 01:27
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het een goede brief. Het enthousiasme druipt er echt af, vooral in de eerste alinea. Ik zou het één en ander echter anders formuleren.

De eerste alinea's lezen vlotter als je ze zo formuleert:
---
Het voorbije 1,5 jaar heb ik me reeds voorbereid op eventuele vacatures voor de functie van Hoofdagent. Eindelijk kan deze brief de deur uit. Graag maak ik u duidelijk waarom ik graag bij de politie kom werken en waarom dit de juiste baan voor mij is.

In juni 2012 voltooide ik mijn opleiding Horeca Management. Hoewel mijn resultaten en inzet steeds prima waren, heb ik toch vastgesteld dat mijn hart eigenlijk niet bij de horeca ligt, maar wel bij de politie.
---

De derde alinea bevat veel informatie die je echte motivatie toont, maar is te lang en bevat te veel vultekst.
---
Tijdens mijn vorige opleiding had ik al interesse in een baan bij de politie. Ik ben dan ook verscheidene malen naar voorlichtingsavonden en een beroepsoriëntatiedag geweest. Van eind 2012 tot maart 2013 volgde ik de cursus 'Politie voor burgers' van de politie van … . Hierna heb ik samen met o.m. onze wijkagent een Buurt Informatie Netwerk opgericht. Mede door dit alles heb ik reeds een beetje inzicht kunnen krijgen in het politiewerk en het smaakt naar meer. De verschillende politietaken zijn me duidelijk geworden door de voorlichtingen, de oriëntatiedag, enz. Het spreekt me ook erg aan om een afwisselende, uitdagende baan met maatschappelijke waarde uit te oefenen.
---

In je vierde alinea noem je veel competenties waarover een agent dient te beschikken. Dit toont dat je 1) weet wat nodig is om de taak uit te oefenen en 2) dat je voor de job geschikt bent. Echter beperk je je tot een droge, lange opsomming van een aantal begrippen. Maak dat iets boeiender en concreter.

Ook enkele taaltips:
- het is 'ik beschik over' de nodige vaardigheden
- je schrijft zoveel mogelijk aan elkaar, bv. 'horeca beroep' -> 'horecaberoep'
- herhaal niet te vaak hetzelfde woord, bv. het woord 'ook' komt in je tekst enkele keren kort na elkaar voor, dat leest niet prettig
Met citaat reageren