Los bericht bekijken
  #7  
Oud 19 februari 2006, 14:47
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Talking Re: Hbo Rechten in deeltijd

Wat in de praktijk je kans is op een gioede baan, is natuurlijk afwachten, omdat de eerste lichting HBO-juristen nog moet afstuderen. Ik heb gehoord van een advocaat die op een groter kantoor werkt, dat ze de bij eerste lichting nog wat bedenkingen hebben (ivm evt kinderziektes van de opleidingen), maar dat ze wel degelijk geďnteresseerd zijn in de HBO-ers. Die zijn natuurlijk ook minder duur dan academici... ik zelf ben nu deeltijder tweedejaars en werk sinds 1 oktober jl (mede dankzij deze studie) als schaderegelaar en bemiddelaar van het instituut asbestslachtoffers. Ik merk dat ik veel van de kennis die ik bij mijn studie heb opgedaan, nu al in de praktijk kan brengen, en ook dat mijn (heel actuele) kennis lang niet altijd onder doet voor die van academisch geschoolde juristen. Op de opleiding gebruiken wij boeken die op de universiteit ook worden gebruikt en zeker voor de hoofdvakken hebben we college van docenten die ook aan de universiteit doceren of hebben gedoceerd. Het verschil zit denk ik vooral in de begeleiding en het wat meer schoolse karakter van de HBO-opleiding. Van sommige (niet alle) bijvakken vind ik wel eens dat het niveau te laag is, althans zeker voor de deeltijders (toch vaak wat ouder en met werkervaring). Wat ik ook heb gehoord is dat er flinke onderlinge verschillen zijn tussen de opleidingen in bvb Den Haag (zit ik zelf, HHS), Amsterdam en Leiden. Deze verschillen zouden niet al te groot mogen zijn omdat er natuurlijk wel afspraken gemaakt zijn over de stof die studenten zich eigen moeten maken. Zelf vind ik dat de HHS nog wel wat kinderziektes heeft; het al eerder genoemde niveauverschil tussen de vakken en niet altijd is alles (voor deeltijders met name) goed en op tijd geregeld. Toch ben ik tnt overwegend tevreden en vind ik het NET te doen naast een (bijna) fulltime baan en een gezin. Je moet wel zelfdiscipline hebben; het is allemaal niet zo moeilijk maar je moet het beslist goed bijhouden. Als je wil kun je natuurlijk altijd nog overstappen naar de universiteit (ben wel benieuwd naar de aansluiting) of je master doen.. hoe dan ook denk ik dat je er zeker mee aan een baan komt, maar dat ligt (zoals altijd) natuurlijk ook aan jezelf..

groet, Nienke

Lees ook het interview met Nienke waarin ze vertelt waarom ze hbo-rechten in deeltijd is gaan studeren. [red.]

Laatst gewijzigd door René; 20 februari 2006 om 17:25
Met citaat reageren