Los bericht bekijken
  #3  
Oud 27 april 2009, 15:11
Flie Flie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Berichten: 18
Flie is on a distinguished road
Standaard Re: Gespreksvaardigheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Johan Bekijk bericht
Ik heb tav technieken een tip: welke techniek je ook volgt, laat in je communicatie nooit te opvallend blijken dat je een techniek hanteert! Mijn ervaring is dat het erg irritant kan worden, je gesprekspartner kan dan het idee krijgen dat hij of zij gemanipuleerd wordt, via een methode naar een doel gepraat wordt, niet een eerlijk en open gesprek aan het voeren is.
Hier sluit ik me bij aan. Als je echt je gespreksvaardigheden wilt verbeteren, zou ik me vooral richten op de achterliggende vaardigheden: geen technieken, maar gewoon standaardprincipes. Met een goede stem, lichaamshouding en mimiek kom je heel ver. Waar het vaak misgaat is niet zozeer het spreken, maar het luisteren. Zeker bij consultancy is dit belangrijk. Kijk goed naar je gesprekspartner. Wat straalt diegene uit? Volgt diegene goed wat je te vertellen hebt? Probeer je enigzins te spiegelen aan je gesprekspartner, dat geeft een goed gevoel (dit moet je natuurlijk niet doen als je een chagrijnig, gestresst of verwaand iemand voor je hebt zitten )

Qua bron kan ik Henk van der Molen aanraden. Hij heeft goede boeken over gespreksvoering. Bijvoorbeeld:
Henk van der Molen & Frits Kluijtmans "Gespreksvoering; basisvaardigheden en gespreksmodellen"

Hopelijk kan je hier iets mee.

Vriendelijke groet,
Petra
Met citaat reageren