Los bericht bekijken
  #4  
Oud 6 november 2007, 11:36
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: Tips voor tijdelijke baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piet_2 Bekijk bericht
Kan ik niet werken op basis van een tijdelijk contract. Na 3 dan wel 6 maanden wordt er dan geëvalueerd of het wel of niet verlengd zal worden. Want ik bedoel, het is volgens mij niet zo dat een bedrijf een jonge starter direct een contract geeft voor een bijvoorbeeld een jaar.
Hallo Piet,

Waarschijnlijk kun je wel werken op basis van een tijdelijk contract, als starter krijg je immers (bijna?) nooit meteen een contract voor onbepaalde tijd.

Echter, volgens mij krijgen starters in een vaste functie vaak eerst een (half)jaarcontract, maar heeft een werkgever dan in principe de intentie om dat contract na een (half)jaar te verlengen. Voor een werkgever is het nl. niet aantrekkelijk om iemand in te werken die na een (half)jaartje weer vertrekt. Dat kost teveel moeite/geld/tijd. Mocht de werknemer niet goed functioneren, dan komt het natuurlijk voor de werkgever goed uit dat hij het contract niet hoeft te verlengen.
Kortom: als je toch niet van plan bent om langer dan een half jaar te blijven, dan is het misschien niet zo netjes om een werkgever wel zijn energie in jou te laten steken.

Een baan die echt tijdelijk is, zou ideaal zijn (bv. meewerken aan een of ander kortlopend project)?
Als je even wat geld wilt verdienen, zou ik kiezen voor een uitzendbaan, dan kun je snel aan de slag. Als het je minder om het geld te doen is, maar meer om het opdoen van werkervaring, zou ik een stage zoeken. Misschien is een combinatie ook mogelijk: 2 dagen werken voor het geld, 3 dagen stage voor de ervaring?
Met citaat reageren