Los bericht bekijken
  #1  
Oud 12 juni 2008, 20:32
Marino Marino is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 2
Marino is on a distinguished road
Standaard Droom is Journalistiek, 2 wegen mogelijk: via mbo of havo?

Beste forummers,

Ik heb me net geregistreerd op dit forum, het spreekt me wel aan aangezien ik hulp nodig heb met het kiezen van een weg naar mijn droomopleiding: HBO Journalistiek.

Ik zit nu in VMBO-T 3, wat volgend jaar trouwens MAVO word bij ons, niet dat het er toe doet

Nu even het serieuze verhaal: Ik ben dus al een tijd van plan om de opleiding Journalistiek te gaan volgen, voor mij een droomopleiding. Ik heb er veel voor over om deze opleiding te gaan doen, alleen dan komt dus het probleem: Ik heb vanaf het VMBO 2 wegen om bij de opleiding te komen. Ik zal ze even beschrijven en vertellen waarom ik twijfel:

VMBO-T -> MBO (Versneld traject) -> HBO
Het spreekt meestal voorzich dat je na het VMBO een MBO opleiding gaat volgen. Maar ik heb dus gelezen dat je ook een versneld MBO traject kunt volgen, die 2 jaar duurt i.p.v. 4 jaar.
Het voordeel is dat je (volgens de geruchten) eerder kans hebt op een plekje in de HBO opleiding dan iemand die van de HAVO af komt. Het nadeel is dat er niet echt een opleiding is die aansluit met Journalistiek.

VMBO-T -> HAVO -> HBO
Als ik na mijn VMBO examen naar de HAVO ga, dan kom ik in HAVO-4, en dan doe ik er, net zoals het versnelde MBO traject, 2 jaar over om bij de HBO opleiding te komen. Het voordeel is dat je met een basis van HAVO meer wegen op kan als de opleiding op HBO uiteindelijk niet bevalt. Het nadeel is dus dat je minder snel op de opleiding komt.

De MBO-weg heb ik het liefste, maar die weg ziet er heel vaag uit. De HAVO-weg word geadviseerd door mijn ouders, omdat ze denken dat een goede basis gunstiger is. Gelukkig heb ik wel ouders die mij zelf de keuze laten doen

Maar nu heb ik dus echt hulp nodig van jullie, want ik weet niet wat het beste voor mezelf is. Ik weet ook niet of alles wat hier staat klopt (verbeter me gerust). Dus wat adviseren jullie? En heeft iemand die ervaring heeft met Journalistiek misschien nog tips? Ik hoor het graag!

Marino
Met citaat reageren