Los bericht bekijken
  #37  
Oud 3 november 2010, 12:50
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard startsalaris

Staar je niet blind op het startsalaris, maar kijk ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarden!

Natuurlijk moet je voor jezelf wel een bedrag in gedachte nemen, wat je wilt gaan verdienen, maar wat vind je zelf belangrijker:
a) het salaris wat je in gedachte hebt (zonder extra's) of
b) een leuke baan waar je iets op salaris moet toegeven en wel wat leuke extra's hebt?

Ik weet het wel, ik kies voor optie b!

Zelf verdien ik (als starter) € 2.300,- en heb ik een lease auto (klasse 0 = tot € 10.000,-) en moet daar ook nog eens een eigen bijdrage (50 euro per maand) voor betalen. Maar dan mag ik wel onbeperkt vrije kilometers rijden. Netto kost de auto mij € 93,- per maand*. Dat is (naar mijn mening) echt een schijntje.
Als ik mijn lease auto zou inleveren, zou ik € 1.000,- op jaarbasis meer krijgen en een km vergoeding (van € 0,19 per km).
In mijn situatie (2.000 km per maand aan woon-werk verkeer), zou dat dus € 380,- opleveren. Tel hier de kosten van mijn huidige lease bij op (€ 93,-) en € 83,- (de € 1.000,- op jaarbasis) en ik zou € 556,- per maand meer krijgen (oftewel € 2.850,-).

Nou behoud ik liever mijn lease auto, ondanks mijn salaris dus ruim 500 euro minder is per maand (puur theoretisch gezien), want ik kan geen auto rijden (2.000 km per maand) voor dat bedrag. Aan brandstof red ik het makkelijk, maar vergeet ook niet de aanschaf, afschrijving, onderhoud en onvoorziene kosten bij een auto! Dat is opgeteld (per maand) ongetwijfeld meer dan die 500 euro die ik meer zou verdienen.


*bijtelling is € 1.400,- per jaar (14% van € 10.000,-), wat omgerekend € 116,- bruto per maand is. Hier betaal je 37% belasting over (wordt namelijk bij je salaris opgeteld!) en is € 43,-. Tel hier nog de eigen bijdrage bij op (in mijn geval € 50,-) en dan kom je uit op € 93,- per maand.


Maar back on topic:
ik heb twee HBO-studies afgerond en heb:
-een startsalaris van € 2.300,- per maand
-een 40-urige werkweek (met 24 vakantiedagen per jaar)
-een lease auto (incl. tankpas)
-een laptop én
-een telefoon
Met citaat reageren