Los bericht bekijken
  #1  
Oud 17 oktober 2012, 17:29
hoeverder hoeverder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 5
hoeverder is on a distinguished road
Standaard Onzeker over carrièreswitch naar de ICT

Hallo Allemaal.

Ik ben recent afgestudeerd voor MBO ICT medewerker niveau 4. In sta nu op een positie dat ik een keus moet gaan maken hoe mijn verdere carrière.

Ik zal even uitleggen hoe mijn carrière er tot nu toe uit ziet. ik heb bijna 10 jaar in een groothandel gewerkt in een magazijn. Hier ben ik blijven plakken vanuit een stage. Ik kon toen geld verdienen en ik vond het wel even prima zo. Toch had ik er altijd spijt van dat ik niet verder ben gaan studeren. Ik had altijd al een zwak voor computers en had altijd in mijn gedachte dat in een ICT opleiding wilde gaan doen.

Na 10 jaar werken in de groothandel was ik op de leeftijd van 27 jaar aangekomen. Ik was toen op het punt aangekomen dat ik een keuze moest gaan maken en heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met een ICT opleiding op MBO niveau 2. Tegelijk ben ik begonnen met een andere baan in de ICT. Dit ging allemaal erg goed en heb vervolgens niveau 3 en niveau 4 ook gevolgd. Ik vond het een leuke opleiding en heb alles supersnel afgerond, het ligt me wel maar kwam er al snel achter dat zakelijke IT heel wat anders is dan hobbymatige IT.

Tijdens mijn studie heb ik bij een IT bedrijf gewerkt waar ik veel op de weg zat en veel simpel werkplekbeheer heb gedaan. Dit vond ik erg leuk maar miste het heel erg om de theorie in praktijk te brengen. Het was eigenlijk een vrij simpele baan zonder echte configuratie. Met deze werkgever heb ik afgesproken dat ik mijn studie hier zou volgen en daarna verder zou gaan kijken naar wat anders. Zo gezegd zo gedaan, ik heb voor de vakantie mijn diploma in ontvangst mogen nemen en ben daarna direct gaan solliciteren.

het leek mij leuk om na mijn studie servicedesk werk te gaan doen. Dit leek mij niet al te moeilijk en was na 2 gesprekken bij verschillende detacheerders snel aangenomen. Ik heb ontslag genomen en daarna met vakantie gegaan met mijn overige vakantie dagen. Dit sloot precies aan op mijn nieuwe baan welke ik pas was begonnen.

Een aantal weken geleden was ik begonnen bij mijn nieuwe opdrachtgever. Er werd begonnen met een zeer summier inwerktraject. Er was onderbezetting dus we moesten snel aan het werk. Even voor de duidelijkheid het gaat om een grote servicedesk met 70 medewerkers. Er werd binnen dit bedrijf gewerkt met ruim 2200 applicaties. De eerste week waren steeds halve dagen theorie, waarvan eigenlijk maar een dag over de werkzaamheden zelf, en de andere helft van de dag meeluisteren met een collega. Diezelfde week moest ik vrijdag al gewoon aan het werk.

Het inwerktraject heb ik samen met 4 personen gedaan. Een daarvan had het zelf al vrij snel gezien en was er mee gestopt. We bleven met 3 personen over. We werden letterlijk voor de leeuwen gegooid en moesten het gewoon gaan doen. Er werd gezegd dat het niet erg was om dingen te vragen, dit deed ik dan ook. Er waren veel vragen voor mij en alles was me nog lang niet duidelijk.

In de 2e week ging alles al een stuk beter. Alles werd me al aardig duidelijk maar uiteraard heb je met 2200 applicaties nog wel regelmatig een vraag, daar leer je dan ook van. Tot mijn verbazing werd ik donderdagmiddag door een supervisor er tussenuit geroepen met de mededeling dat ik me de volgende dag voor 11:00 maar even moest bewijzen. Waarop ik vroeg waarom. Ik kreeg te horen dat ik duidelijk minder progressie maakte dan de andere 2 jongens, terwijl ik merkte dat ze ook behoorlijk veel vroegen en ook vonden dat het inwerktraject te kort schoot. Daarop vroeg ik wat de consequenties zouden zijn mocht ik me niet bewijzen. Ik kreeg het antwoord dat ik dan terug gestuurd zou worden naar de detacheerder.

De volgende dag erg mijn best gedaan en het liep allemaal erg lekker. Na 11 uur niks meer gehoord een paar uur later gewoon pauze genomen omdat ik dacht dat het wel goed zou zijn. Tot mijn verbazing werd ik weer bij de supervisor geroepen. Hij kwam met de mededeling dat ze niet verder met me wilden. Dat het door meerdere factoren kwam dat ik dingen op het verkeerde template had geregistreerd terwijl we daar helemaal geen begeleiding in hebben gehad. Ook zou ik dingen vermelden die niet waar waren. Zoals een geheime vraag die soms gesteld moest worden aan een beller. Het bleek dat ik een ander systeem gebruikte dan de bedoeling was, ook hier hebben we niet duidelijk uitleg in gehad. Ook zeiden ze dat ik dingen te vaak vroeg, terwijl dit aan het begin niet erg was.

Ik heb tijdens dat gesprek ook aangegeven dat ik vond dat het inwerk traject zeer te kort schoot. Maar helaas hebben ze de beslissing al genomen. Ik was dus teruggestuurd naar mijn detacheerder. Helaas zat ik in mijn proeftijd en was het ook nog eens een projectcontract welke ontbonden zou worden als de opdrachtgever mijn niet meer nodig zou hebben. Dus ik stond dubbel aan de verkeerde kant. Dit betekent dat ik dus nu werkloos ben. Achteraf denk ik dat ik ook met te weinig ervaring deze opdracht ben ingestuurd.

Nu ik op dit punt aangekomen ben voel ik erg onzeker geworden door mijn keuze om de ICT in te gaan. Ook voel ik me onzeker over mijn kunde hierin (terwijl ik mijn opleiding in een super tempo heb afgerond). In mijn contract stonden tevens de voorwaarden dat ik binnen een jaar 3 certificaten moest halen waaronder best pittige. Ik merk gewoon dat ervaring en papieren in de ICT zeer belangrijk zijn. Belangrijker dan in andere branches.

Aan de ene kant denk ik dat ik er gewoon in moet groeien op een junior functie. Aan de andere kant zit ik ook te denken om toch gewoon terug te aan naar een werkplekbeheer functie. Of misschien een andere functie buiten de ICT, bijvoorbeeld administratiewerk, of in een computerwinkel te gaan werken. Voor ik mijn opleiding begon heb ik me er erg op verkeken en dacht dat ik met niveau 4 al wel ver zou komen. Achteraf ben ik nu pas een starter.

Ik ben momenteel dus werkloos en vrees voor mijn toekomst door financiële onzekerheid. Momenteel ben ik druk aan het solliciteren voor servicedesk functies. Ik heb al een gesprek gehad en ik heb al wat gesprekken weer gepland. Tijdens de gesprekken merk ik dat mijn ervaring en kennis te kort schiet.

Privé is de situatie zo dat we ook aan kinderen denken. Ook hier wil ik rekening mee houden. Ik vind het niet erg om een opleiding te volgen maar dit moet straks niet ten koste gaan van het gezin. Daarom vraag ik me af of het wel verstandig is om verder te gaan in de ICT of gewoon blij te zijn met een simpelere baan.

De vraag is, wat kan je met een MBO niveau 4 diploma nog meer doen. Zowel op ICT gebied dan op andere gebieden.

Sorry dat het verhaal zo lang is geworden en alle kanten op gaat. Ik heb echt even alles weggetypt wat in mijn hoofd op kwam.
Met citaat reageren